واکاوی فقهی تعیین مصادیق ولی‌بیمار در تبصره 2 ماده 495 قانون مجازات اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

2 دانشیار دانشگاه قم

3 دانشگاه علوم اسلامی رضوی

4 دانشگاه علوم اسلامی

چکیده

قانون‌گذار در تبصره 2 ماده 495 قانون مجازات اسلامی، ولی‌بیماران ناهوشیار را جهت رضایت درمان یا برائت از خسارات، ولی‌خاص؛ همانند پدر و ولی‌عام (مقام رهبری) معرفی می‌نماید. این تبصره برگرفته از متون فقهی است و سؤالی که درخصوص تبصره مزبور وجود دارد، این است که مقصود از ولی‌خاص، چه کسی است؟ آیا أقارب بیمار صلاحیت امضاء برائت‌نامه پزشکی را دارند؟ پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-توصیفی نگاشته شده است، با بررسی موارد استناد در کلام فقیهان، به ‌این نتیجه می‌رسد که آیه «اولوالأرحام بعضهم اولی ببعضِ» را می‌توان به‌ عنوان یک قاعده عام در پاسخ به سؤال فوق پذیرفت و در فرض بیهوشی بیماری که از تحت ولایت خارج‌شده است، نیز می‌توان برای اخذ برائت به خویشان وی مراجعه نمود. بررسی‌های حقوقی و فقهی ازجمله تدقیق در موارد استعمال و استناد فقهای امامیه به آیه مذکور از طریق عمومیت بخشیدن به آیه و یا تنقیح ‌مناط و همچنین قاعده «لاضرر» و تأمل در رویه حاکم بر فضای پزشکی کشور در حال حاضر، این فرضیه را قوت می‌بخشد که منظور از ولی در این تبصره، ولی‌قهری نبوده، بلکه رضایت یکی از بستگان درجه‌یک بیمار (ولی‌عرفی)، ازنظر فقهی و حقوقی، صحیح و موجب معافیت پزشک از مسئولیت خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential analysis of determining the instances of the sick guardian in Note 2 of Article 495 of the Islamic Penal Code

نویسندگان [English]

  • Hojjat Pooladin targhi 1
  • Seyyed Hasan Vahdati Shobairi 2
  • Hossein Ebrahimzadeh 3
  • Seyyed hamid Hosseini 4
1 PhD Student in Private Law, Razavi Islamic University
2 Associate Professor, Qom University
3 Razavi University of Islamic Sciences
4 Razavi University of Islamic Sciences
چکیده [English]

In Note 2 of Article 495 of the Islamic Penal Code, the legislator appoints a patient guardian for unconscious patients to satisfy the treatment or to acquit the special guardian; Introduces like father and general guardian (leadership position). This comment is one of the cases that are taken from jurisprudential texts. The question that arises about this comment is, who is meant by a special guardian? Are the patient's relatives authorized to sign the medical certificate? The present study, which has been written in an analytical-descriptive method, after examining the citations in the words of the jurists, concludes that this verse can be accepted as a general rule in answer to the above question And in case of anesthesia, the patient who has left the province can also refer to his relatives for acquittal. Legal and jurisprudential studies, including examining the use and citation of Imami jurists to the above verse by generalizing the verse or refining the manat, as well as reflecting on the current practice in the medical space of the country, reinforces the hypothesis that the meaning of the guardian in This remark is not a coercive guardian, but the consent of one of the relatives of the patient (a customary guardian) will be jurisprudentially and legally correct and will exempt the physician from responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wali
  • patient
  • religious
  • customary
  • forced
  • Ulwa al-Arham