بازخوانی مفهوم و احکام ضمان عرفی در فقه امامیه و حقوق ایران به‌عنوان چارچوبی برای حل مسائل مستحدث: با نگاهی بر آراء سید یزدی (ره) و استاد آیت الله محقق داماد (حفظه الله)

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

پژوهشگر رسمی معاونت پژوهش حوزه های علمیه و سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و گروه فقه و حقوق خصوصی، دانشکده علوم و معارف، جامعه المصطفی (ص) العالمیه، قم، ایران

چکیده

عقد ضمان در فقه امامیه نهادی بنیادین است که همواره بر مبنای «نقل ذمه» تبیین شده؛ یعنی با انعقاد عقد، دین از ذمه بدهکار به ذمه ضامن منتقل می‌شود. هرچند این برداشت سنتی در طول تاریخ جایگاه استواری یافته، اما در برابر تحولات اجتماعی و اقتصادی معاصر کارایی محدودی دارد. در حوزه‌هایی چون ضمانت‌نامه‌های بانکی، قراردادهای پیمانکاری و بیمه، تعریف سنتی ضمان پاسخ‌گو نیست و نیازمند بازنگری است. بر همین اساس، برخی فقهای معاصر نظریه «ضمان عرفی» را مطرح کرده‌اند؛ نهادی که نه بر انتقال دین، بلکه بر «التزام عرفی» ضامن به جبران خسارت یا ایفای تعهد استوار است. ضمان عرفی از حیث ماهیت، نوعی تعهد قراردادی یا حتی ایقاعی است که مشروعیت خود را از عرف و نیازهای اجتماعی می‌گیرد و بدین‌سان از عقد ضمان مصطلحِ مبتنی بر ذمه متمایز می‌شود. در این زمینه، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (ره) با نوآوری‌های خود در عروه‌الوثقى و حاشیه‌های مکاسب راه را برای پذیرش ضمان عرفی گشود. همچنین در حقوق ایران، استاد آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد این مبانی را در قالب نظریه عمومی شروط و التزامات به زبان حقوقی درآورد و وارد دکترین حقوقی نمودند. این پژوهش با بررسی تاریخی عقد ضمان و تحلیل دیدگاه‌های سید یزدی و مقایسه عقد ضمان مصطلح و عرفی، نشان می‌دهد که بازخوانی ضمان بر پایه عرف و نیازهای روز، با مبانی فقه امامیه سازگار بوده و می‌تواند به پویایی فقه معاملات و همگرایی آن با نظام‌های حقوقی معاصر یاری رساند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading the concept and types of customary guarantee rulings in Imami jurisprudence and Iranian law as a framework for solving emerging issues: Looking at the opinions of Sayyid Yazdi and Professor Mohaqiq Damad

نویسنده [English]

  • Nima Norouzi
Department of Jurisprudence and Private Law, Faculty of Sciences and Education, Al-Mustafa Al-Alamiyah and Higher Education Community of Qom, Qom Seminary, Qom Sharif, Iran
چکیده [English]

The contract of guarantee (ḍamān) has long been regarded as a central institution in Imami jurisprudence, traditionally defined on the basis of naql al-dhimma (transfer of liability). According to this view, the debt is moved from the original debtor to the guarantor. While this classical doctrine gained a firm place in juristic tradition, it has lost much of its practical relevance in light of modern social and economic realities. In contemporary contexts—such as bank guarantees, construction contracts, property insurance, and credit arrangements—the traditional model no longer provides an adequate explanation. To address this gap, contemporary scholars have advanced the idea of “customary guarantee” (ḍamān ʿurfī). Unlike the classical model, it is not based on transferring debt but on the guarantor’s undertaking to indemnify losses or ensure fulfillment of obligations. This type of guarantee operates as a contractual or even unilateral commitment, validated by custom and practical necessity, and thus differs fundamentally from the dhimma-based framework. Sayyid Muḥammad Kāẓim al-Ṭabāṭabāʾī al-Yazdī (d. 1919) played a pioneering role by recognizing the legitimacy of guarantees beyond strict debt transfer in works such as al-ʿUrwa al-Wuthqā. In modern Iran, Ayatollah Sayyid Muṣṭafā Muḥaqqiq Dāmād reformulated these insights in his General Theory of Conditions and Obligations. This study concludes that redefining guarantee in light of custom and current needs is compatible with Imami jurisprudence and enhances its capacity to engage with modern legal institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classical contract of guarantee
  • Customary contract of guarantee
  • Guarantee based on dhimma
  • Guarantee based on ʿuhda
  • Normative obligations