مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل در حقوق داخلی و کنوانسیون سی.ام.آر با نگرشی بر لایحه تجارت1398

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی حقوق خصوصی،گروه حقوق،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران.

2 استادیار گروه حقوق،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران.

چکیده

درکنوانسیونهای بین المللی همچون سی.ام.آر و قوانین داخلی مانند قانون مدنی و قانون تجارت،مبانی متفاوتی برای مسئولیت متصدی حمل‌ونقل درنظرگرفته‌اند وهمین امر سبب بروز اختلافاتی شده که قانونگذار در لایحه تجارت1398 با مشخص نمودن مبنای مسئولیت متصدی حمل به این اختلافات پایان داده است.هدف از این مقاله تعیین مبنای مسئولیت‌متصدی‌حمل‌و‌نقل با توجه به کنوانسیون سی.ام.آر،قانون‌مدنی،تجارت و لایحه‌تجارت1398است تا مشخص شود درصورت بروز خسارت،بار اثبات دلیل برعهده چه کسی است؟این مقاله با روش تحقیق تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای نگاشته شده و نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مبنای مسئولیت متصدی‌حمل‌و‌نقل در لایحه‌تجارت1398،ازقواعدعمومی قراردادها نشأت گرفته وتعهدمتصدی،تعهدی به نتیجه است وصرف عهدشکنی،تقصیر محسوب می‌گردد وباتوجه به ماده112 آن،قانونگذار«تعهدایمنی»را به صراحت به عنوان یک تعهدفرعی به آن مبنا اضافه نموده است.همچنین لایحه1398درصورت تصویب،برخلاف قوانین مدنی و تجارت،برای قرارداد حمل‌ونقل ماهیت مستقلی درنظرگرفته و احکام و آثارش رابیان نموده وبا وضع ماده 110،بانسخ ضمنی قانون‌ مدنی،قراردادهای حمل‌و‌نقلی که به صورت قرارداد اجاره تنظیم می شوند را ازشمول قانون‌مدنی خارج کرده و آن را تحت‌الشمول مقررات خود قرار داده و در ماده111 نیز بیان داشته درصورت سکوت لایحه،مقررات معاهدات بین‌المللی مجری است واینگونه به صراحت از قانون مدنی عبور نموده و سعی داشته به معاهدات و مقررات‌بین‌المللی نظرداشته‌باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The basis of responsibility of the carrier in domestic laws and CMR convention with an attitude on Trade Law Act2019

نویسندگان [English]

  • mahsa nazari 1
  • saeid kheradmandy 2
1 Department of Low,Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah,Iran.
2 Assistant prof. at Department of Low,Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah,Iran.
چکیده [English]

In international conventions such as CMRand internal laws such as Civil law and Trade law, different bases have been considered for the responsibility of the carrier, and this has caused disputes that the legislator in theTrade Law Act2019 by specifying Thebasis of the responsibility of the carrier has put an end to these disputes. The purpose of this article isto determine the basisof the responsibilityof thecarrier according to theCMR convention, theCivil law, Tradelaw and the Trade Law Act2019 todetermine whobears the burden of proof incase of damage.
This article is written with analytical-descriptive research method and using library sources and the resultsof this research show that the basis of the responsibility of the carrier inTradeLawAct2019 is derived from the general ruleof contracts and obligation of carrier is an obligation to achieve a certain result and breach of contract is considered a fault and according to Article112 ofTradeLawAct2019,the legislator has explicitly added “the obligation of security”as a sub-obligation to that basis.Also theTradeLawAct2019,if approved,has considered an independent nature for the transport contract,contrary to theCivil Law andTradeLaw,stated its rulings and effects and withArticle110,theCivilLaw has been implicitly repealed and the transportation contracts that are arranged in theform of rental contracts have been removed from the scope of theCivil Law and it has been covered by its provisions and inArticle111,it is also stated that in the case of silence of theTradeLawAct2019,the provisions of international treaties are enforceable,and in this way,it has clearly bypassed theCivilLaw and tried to consider international treaties and regulations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Responsibility
  • Basis of Responsibility
  • Fault
  • Obligation of Security
  • Carrier
  • Transportation