تبلیغات خلاف واقع از طریق بیان اوصاف و نمایش غیرواقعی کالا و خدمات بوجود می آید که پیامدهای آن از جنبه های مختلف حقوقی قابل بررسی است. هدف از این مقاله بررسی این گونه تبلیغات در معاملات و مسئولیت ها و راه کارهای مقابله با آن در فقه امامیه و حقوق ایران است. فقها درباره مطلق تبلیغات در معامله حکم به جواز و اباحه داده اند، اما تبلیغی که خلاف واقع باشد و باعث خسارت به مصرف کننده شود را ضمان آور دانسته اند. برخی از فقها قائل به بطلان و برخی نیز قائل به فسخ اقدامات خلاف واقع در تبلیغات می باشند که موافقان و مخالفان برای هر کدام دیدگاهی ارائه شده است. این تحقیق به روش توصیفی و با تحلیل نظرات فقهی به این نتیجه رسید که اولا؛ مسئولیت نظارتی حکومت بر پایه مصلحت عامه یک تکلیف تعیین شده از جانب شرع است که راه اندازی نهاد حسبه و تسعیر به عنوان راهکاری فقهی در نظر گرفته می شود ثانیا، اوصاف خلاف واقع در تبلیغ اگر سبب فریب و تغریر مشتری شود معامله را باطل و مسئولیت تضامنی آن متوجه تولید کننده، عرضه کننده، سفارش دهنده کالا است. اما اگر صرفا به صورت آگهی ساده چاپی مطالب خلاف واقع منتشر شود ، حق فسخ برای زیان دیده خواهد بود.
کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی ـ ایقاع، تهران، دادگستر، 1377 ش.
کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه، و حمیدرضا شاهنواز، «بررسی واژگانی آگهیها و تبلیغات بازرگانی»، دوماهنامه بررسیهای بازرگانی، شماره 9، آذر و دی 1383 ش.
لطفی، اسداللّٰه، موجبات و مسقطات ضمان قهری در فقه و حقوق مدنی ایران، تهران، مجد، 1379 ش.
محقق داماد، سیدمصطفی، جلیل قنواتی، سیدحسن وحدتی شبیری، و ابراهیم عبدیپورفرد، حقوق قراردادها در فقه امامیه، جلد دوم (توافق ارادهها، شرایط متعاقدان و مورد معامله)، تهران، سمت، 1389 ش.
Azizi, M. A., & Taqipour, B. (2023). تبلیغات خلاف واقع در فقه امامیه و حقوق ایران؛ مسئولیت ها و راهکارها. Civil Jurisprudence Doctrines, 15(27), 165-188. doi: 10.30513/cjd.2021.759.1157
MLA
Morteza Azizi Azizi; Bahram Taqipour. "تبلیغات خلاف واقع در فقه امامیه و حقوق ایران؛ مسئولیت ها و راهکارها". Civil Jurisprudence Doctrines, 15, 27, 2023, 165-188. doi: 10.30513/cjd.2021.759.1157
HARVARD
Azizi, M. A., Taqipour, B. (2023). 'تبلیغات خلاف واقع در فقه امامیه و حقوق ایران؛ مسئولیت ها و راهکارها', Civil Jurisprudence Doctrines, 15(27), pp. 165-188. doi: 10.30513/cjd.2021.759.1157
VANCOUVER
Azizi, M. A., Taqipour, B. تبلیغات خلاف واقع در فقه امامیه و حقوق ایران؛ مسئولیت ها و راهکارها. Civil Jurisprudence Doctrines, 2023; 15(27): 165-188. doi: 10.30513/cjd.2021.759.1157