A will for waqf (Arabic: الوقف endowment of property) as one of the “wills” and legal acts which has been suspended to the death of a person has been paid attention to by the jurists and law scholars. But the nature of such will has been constantly disputed and they do not believe that there is no reconciliation between it and the wills of promissory (ahdi) and transfer of ownership (tamliki) but they think that because in the case of “a will” for waqf, transferring of ownership in relation to the testator’s property is occurred this category of “will” is placed under the third category i.e. a will for disposing off the property and besides “wills” such as a will for manumission (freeing slaves or a release from slavery) and ibra' (Arabic: ابراء waiver on the right of claim). But observing the present regulations in the two legal systems of Iran and Egypt, a will for waqf is counted as one of the instances of tamiliki wills. According to this type of will waqf for a property is enforceable just in the case of creation (making) of a will and without the need for an independent creation by the legatee (Arabic: موصی له al-mūṣā lahu) or legatees. In respect of being the legal entity in waqf assets (Arabic: موقوفة) in Iranian and Egyptian legal systems resulting independent assets, competence and the capacity of rights and duties for legal persons, as just the death of the legatee the asset itself extracts from his possessing -owning property- and transfer to the possessing of the legal person of waqf assets; therefore, a will for waqf with regard of transfer of ownership of testator’s property to the legal person of waqf assets is counted of a will of the transfer of ownership (tamliki).
عاملی جزینی (شهید اول)، محمد بن جمالالدین مکی، الدروس الشرعیة فی فقه الامامیه، چاپ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1381 ش.
علامه حلّی، ابومنصور جمالالدین حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1410 ق.
همو، تبصرة المتعلمین فی احکام الدین، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1411 ق.
همو، تحریر الاحکام الشرعیة علی مذهب الامامیه، مشهد، مؤسسه آل البیت، 1378 ش.
همو، تذکرة الفقهاء، تهران، مرتضویه، بیتا.
همو، قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1413 ق.
فاضل موحدی لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة (الوقف و الصدقه و الوصیة و الاَیمان و النذور و العهد و الکفارات و الصید و الذباحه)، قم، مرکز فقه الائمة الاطهار، 1424 ق.
فخرالمحققین حلّی، ابوطالب محمد بن حسن بن یوسف، ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القواعد، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1378 ش.
فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاهمرتضی، مفاتیح الشرائع، قم، مجمع الذخائر الاسلامیه، 1401 ق.
قاسمزاده، سیدمرتضی، حقوق مدنی؛ حق شفعه، وصیت و ارث، چاپ دوم، تهران، دادگستر، 1394 ش.
قبولی درافشان، سیدمحمدتقی، و سیدمحمدهادی قبولی، «بازشناسی تعلیق در انشاء در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران»، دوفصلنامه آموزههای فقه مدنی، سال پنجم، شماره 7، بهار و تابستان 1392 ش.
کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی؛ عقود معین، چاپ دهم، تهران، کتابخانه گنج دانش، 1393 ش.
همو، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، ویراست چهارم، چاپ سی و ششم، تهران، میزان، 1392 ش.
همو، وصیت در حقوق مدنی ایران، تهران، دانشگاه تهران، 1382 ش.
کرکی عاملی (محقق ثانی)، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم، مٶسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1408 ق.
محقق حلّی، ابوالقاسم نجمالدین جعفر بن حسن، المختصر النافع فی فقه الامامیه، تهران، بعثت، 1410 ق.
Habibzadeh, S. S., & Rashvand Boukani, M. (2022). The Legal Nature of Last Will for Waqf in the Iranian and Egyptian Legal Systems. Civil Jurisprudence Doctrines, 14(25), 77-10. doi: 10.30513/cjd.2021.288.1056
MLA
Sayyed Saeid Habibzadeh; Mahdi Rashvand Boukani. "The Legal Nature of Last Will for Waqf in the Iranian and Egyptian Legal Systems". Civil Jurisprudence Doctrines, 14, 25, 2022, 77-10. doi: 10.30513/cjd.2021.288.1056
HARVARD
Habibzadeh, S. S., Rashvand Boukani, M. (2022). 'The Legal Nature of Last Will for Waqf in the Iranian and Egyptian Legal Systems', Civil Jurisprudence Doctrines, 14(25), pp. 77-10. doi: 10.30513/cjd.2021.288.1056
VANCOUVER
Habibzadeh, S. S., Rashvand Boukani, M. The Legal Nature of Last Will for Waqf in the Iranian and Egyptian Legal Systems. Civil Jurisprudence Doctrines, 2022; 14(25): 77-10. doi: 10.30513/cjd.2021.288.1056