دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722Dynamic Jurisprudenceفقه پویا312906FAمحسنجهانگیریJournal Article20200803Dynamic Jurisprudence تبارک الذی نزّل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیراً (فرقان/ 1).<br /> و ما أرسلناک إڤ کافّة للناس بشیراً و نذیراً (سبأ/ 28).<br />از چالشهای مهم و جدّی عرصة علمی ـ فرهنگی عصر حاضر در کشورهایی که از یک سو دارای پیشینة فرهنگی تمدنی سترگ و قابل افتخارند و از دیگر سو در فرایند برقراری ارتباط با فرهنگ و تمدن مغربزمین قرار دارند ـ مسئلة ایجاد تلائم و تفاهمی منطقی و حسابشده میان این دو واقعیت است؛ همان بحثِ تقریباً کهنهای است که از آن به تقابل سنّت و مدرنیسم یاد میشود. گرچه این موضوع در ظاهر، تازه و مولود یکی دو سدة اخیر مینماید، دارای روح و جوهرهای است که ریشه در بطن فرهنگ ما و اصولاً همة ممالک دارای سنّتهای پرپیشینه دارد. به دیگر سخن، درست است که بحث سنّت و تجدد فراوردة دو سدة اخیر است، امّا ویژگیهایی دارد که باعث میشود دیرینة آن به روزگاران گذشته برگردد. راز مسئله این است که هر آیین و سنّتی بلافاصله پس از تولّد و شکلگیری ـ به ویژه اگر دارای متون و نصوص خاصّ و معینی باشدـ به سرعت به سوی نهادینه شدن، ثبات، تفاسیر ظاهری و به تعبیر امروزی آن، فرمالیزم (Formalism) گام برمیدارد و البتّه این روش و نگرش از منظر جامعهشناختی و روانشناختی در جهت حفظ و بقای آن آیین، کاملاً قابل فهم و دفاع است. طبیعتاً این رویکرد در میان پیروان آن، هوادارانی پیدا خواهد کرد که در طول تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به نامهای گوناگونی خوانده شدهاند، مانند سنّتگراها، ظاهریها، محافظهکاران، اصولگرایان، سلفیه، اخباریه و... .دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722Time and Place and Their Function in Ijtihadزمان و مکان و نقش آنها در اجتهاد1332907FAعلیرضاصابریاناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20200803
This paper studies the function of time and place in ijtihad. Circumstances of time and place in determining the subject of religious precepts has a fundamental function and the subjects of religious commandments are regarded as causes for commands. Thus there are many different views about the influence of time and place on religious commandments. The approach of the writing is the investigation of the concepts of time and place and their role in ijtihad that can develop the jurisprudence in times and places and this approach shows the importance of dealing with this subject.
مقالة حاضر به بررسی نقش زمان و مکان در اجتهاد میپردازد. مقتضیات زمان و مکان در تعیین موضوع احکام نقش اساسی دارد و موضوعات احکام به مثابة علّت برای حکم است؛ از این رو، نظریههای مختلفی دربارة تأثیر زمان و مکان بر احکام شرعی وجود دارد. جهتگیری این نوشتار، بررسی مفهوم زمان و مکان و نقش این دو در اجتهاد است که موجب پویایی فقه در همة زمانها و مکانها میگردد و چنین رویکردی اهمیت پرداختن به این موضوع را نشان میدهد.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722A Research in the Legal Foundations of Musicپژوهشی در مبانی فقهی موسیقی3364908FAمحمدتقیفخلعیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200803
Music is a phenomenon that has an undeniable role in the history of human life. To understand this, it is sufficient to study the background of its presence in the different society of human being. Studding the music from the historical, scientific, artistic, psychological and juridical point of view is possible and each of them requires detailed and particular investigations, but what we deal with in this paper is the analysis of its juridical aspects. This subject is discussed among both Shiite jurisprudents and Sunnite sects and it is discussed at least in two places in the book of trades, prohibited trades and witnesses.
موسیقی پدیدهای است که در تاریخ زندگی بشر نقش انکارناپذیری دارد. برای پی بردن به این امر، کافی است پیشینة حضور آن را در جوامع گوناگون بشری مورد مطالعه قرار دهیم.<br />مطالعة موسیقی، از نظرگاههای تاریخی، علمی، هنری، روانشناسی و فقهی امکانپذیر است و هر یک از جهات نامبرده نیازمند تحقیقات گسترده و خاصّی است، ولی آنچه در این گفتار در پی آنیم، تحلیل جوانب فقهی مسئله است. این بحث را فقهای شیعه و مذاهب اهل سنّت مورد توجّه قرار داده و لااقل در دو موضع، یعنی کتب متاجر بخش مکاسب محرّمه و شهادات، از آن بحث کردهاند.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722The Marriage Portion of a Wife Which Is not Appointed When She Is Divorced (Mota Al-talagh); an Exegetical and Juridical Researchمتعی الطلاق؛ پژوهشی تفسیری و فقهی6584909FAمهدیمهریزیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20200803Power is dealt with in the verses of the Quran and narrations and both commentators and jurisprudents have studied it. A group allocated the necessity of Mota Al-talagh to a divorce that was happened before sexual intercourse and the dower was not appointed and another group necessitated it in all kinds of divorces. This three parts.
متعی الطلاق در آیات و روایات ما مطرح شده و مفسران و فقیهان هر دو به بررسی آن پرداختهاند و گروهی وجوب آن را مختص طلاقی دانستهاند که پیش از مواقعه باشد و مهریه نیز تعیین نشده باشد و گروهی دیگر آن را در تمام صور طلاق واجب دانستهاند. نوشتار حاضر در سه قسمت به بررسی موضوع متعی الطلاق پرداخته و آن را نقد و تحلیل کرده است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722The Positive and Negative Influences of Traditionalists’ Movementآثار مثبت و منفی حرکت اخباریان85104910FAمحسنجهانگیریعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200803Traditionalism had more appearance in some period of the history of Imamate Fundamentals of Islamic jurisprudence and has had much positive and negative influences and impressions on the thought and practice of fundamentalists. Although today it can not be found much appearance of this movement, yet the positive and negative of this idea can be seen in the conduct and the manner of some fundamentalists. This paper studies some of these effects and results.
اخباریگری که در برههای از تاریخ فقه و اصول امامیه ظهور و بروز بارزتری داشت، آثار و پیامدهای مثبت و منفی فراوانی در اندیشه و عمل اصولیان بر جای گذاشته است. هرچند امروزه تجلّی و ظهور چندانی از این حرکت دیده نمیشود، هنوز هم شاهد نتایج مثبت و همین طور رسوبات این اندیشه در رفتار و منش برخی اصولیان هستیم. این مقاله بر آن است که گوشهای از این آثار و پیامدها را به تصویر بکشد.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722Considering the Implication of the Noble Hadith, Happened Events “Hawadeth Waghea”بررسی دلالی توقیع «أمّا الحوادث الواقعی ...»105130911FAسیدجعفرعلویدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200803The Noble Hadith “Amma al-Hawadeth al-waghea” is not found in the four authentic Books of Shiism, but Sheikh Sadoogh
Sheikh Tusi and Tabarsi have narrated it through three chains and unfortunately in every chain there is a person, Isaac Ibn Yaghoob, who is unknown and there is nothing in the sources for introducing him. So this Hadith is not reliable in relation to its documentary.
But those who agree with the arguing for demonstrating the guardianship of Islamic jurisprudent with this Hadith, they use two parts of it. Three explanations have been indicated in the first part, but these three explanations are not acceptable, because they have some difficulties. But the second part of this Hadith can be an appropriate document for demonstrating the guardianship of Islamic jurisprudent.
However, since this Hadith is not a reliable document, it cannot be counted as the reasons of the guardianship of Islamic jurisprudent.
توقیع شریف «أمّا الحوادث الواقعی...»، در کتب اربعه وجود ندارد، لکن شیخ صدوق، شیخ طوسی و طبرسی آن را از سه طریق روایت کردهاند و در هر سه طریق آن، فردی به نام اسحاق بن یعقوب قرار دارد که متأسفانه دربارة این راوی، شناخت روشنی از منابع به دست نمیآید؛ بدین ترتیب توقیع مزبور به جهت سندی، مورد اعتماد نمیباشد.<br /> امّا موافقان استدلال به توقیع شریف برای اثبات ولایت فقیه، به دو قسمت این توقیع استناد کردهاند. قسمت نخست، با سه تقریب بیان شده است که هر سه تقریب، به جهت وجود اشکالاتی پذیرفتنی نیست. اما قسمت دوم توقیع، میتواند مستند مناسبی برای استدلال بر ولایت فقیه باشد.<br /> به هر حال، از آنجا که توقیع مورد بحث از سندِ صحیح محروم میباشد، نمیتوان آن را از دلایل ولایت فقیه به شمار آورد.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722Distress and Constrictionبررسی مبانی فقهی قاعدة نفی عسر و حرج131158912FAمحمد علیقاسمیکارشناس ارشد حقوق بینالمللJournal Article20200803Juridical rules are propositions that have many applications in different chapters of the jurisprudence and have great effects on the final inference of the religious commandments. The rule of negation of constriction is one of the rules that says when the accomplishment of a commandment becomes hard and doing it has much hardship for the person who is responsible, that command will be removed and its performance will not be necessary. In another<br />writing investigates and analyzes the subject of Mota Al-talagh in
words, this rule confine the generalities of the arguments of the commandments.
In this paper, as well as the consideration of the concepts of the distress and constriction, the reasons of this rule (verses, narrations, consensus and reason) will be studied in detail and the realm of their indication will be explained.
قواعد فقهی، گزارههایی هستند که در بابهای مختلف فقه کاربرد فراوان و در استنباط نهایی احکام تأثیر بسزایی دارند. قاعدة نفی حرج، از جملة این قواعد است که با استناد به آن، هرگاه امتثال حکمی برای مکلف، سخت و با مشقت زیاد همراه باشد، آن حکم مرتفع شده و امتثالش لازم نیست. به دیگر سخن، این قاعده اطلاقات ادلة احکام را محدود میکند.<br /> در این نوشتار، ضمن بررسی مفهوم و رابطة عسر و حرج، دلیلهای این قاعده اعم از آیات، روایات، اجماع و عقل به تفصیل بررسی و میزان دلالت آنها تشریح شده است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722The Age of Maturity in Comparative Jurisprudence; Religious Sign or Natural Signنگاه فقه تطبیقی به سنّ بلوغ؛ امارة تعبدی یا نشانة طبیعی159186913FAعلیرضااسماعیلآبادیدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران ـ پردیس قمحمیدهیزدی مقدمکارشناس ارشد آموزش پرستاری و مربی دانشکدة علوم پزشکی سبزوارJournal Article20200803There are some signs for recognition of a mature person, although some of them such as the age itself is not accepted by some and caused dispute among jurisprudents. Basically, Some Sunnis’ scholars have not considered the age as a sign of maturity and have mentioned the other marks. In contrary, some have counted several ages for the maturity in the absence of the other signs.
This disagreement about the age can be found in Shiite jurisprudence too. Predecessors believed that the age is the sign of maturity because of the traditions and have appointed nine years for a daughter and fifteen years for a son. This view was so dominant on their thought and their Islamic verdicts that few persons could criticize it explicitly. Nevertheless, it may be found some views among their words that itself indicating that this sign was not
accepted unanimously.
Today, contemporaries in regard to the circumstances of time and place have studied the ideas of the predecessors critically and have doubted about its trueness. In accordance to their view, a natural phenomenon which is different in various people due to diverse factors, how can a criterion (9, 15) be counted as a sign of maturity? Furthermore, how can we expect from a nine years daughter who has not mental bodily development to do her religious tasks?
Now the question is that is the age the sign of maturity? Can we regard it as a religious sign? And finally what sign or signs are there for maturity and must be a basis for action?
<br /><br />صاحبنظران برای شناسایی فرد بالغ از نابالغ، علائمی را برشمردهاند که برخی از این علائم از سوی همگان پذیرفته شده و برخی دیگر، مانند «سن» میان فقها اختلاف برانگیخته است. گروهی در فقه اهل سنّت، اساساً سن را علامت بلوغ به شمار نیاورده و به سراغ دیگر علائم رفتهاند. در مقابل، گروهی هم سنین متعددی را برای بلوغ برشمردهاند که در نبود دیگر علائم، سن علامت بلوغ خواهد بود.<br /> اختلاف نظر در فقه شیعه هم بر سر سن به گونة دیگری به چشم میخورد. پیشینیان با توجه به نصوص، سن را علامت بلوغ دانسته و آن را نه سال تمام برای دختر و پانزده سال تمام برای پسر اعلام کردهاند. این دیدگاه، آن سان بر اندیشهها و فتواهای آنان سایه انداخته که کمتر مخالفی به صراحت از آن انتقاد کرده است. با وجود این، در لابلای سخنان پیشینیان، آرایی یافت میشود که خود گویای آن است که این علامت، پذیرش همگانی نداشته است.<br /> امروزه معاصران با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی به بررسی دیدگاههای پیشینیان پرداخته و آن را به بوتة نقد کشیده و نسبت به درستی آن تردید کردهاند. به باور این دسته، نسبت به پدیدهای طبیعی که در اثر عوامل گوناگون از فردی به فرد دیگر متفاوت مینماید، چگونه میتوان یک ضابطه (سنّ نه و پانزده سال) را علامت بلوغ دانست؟ افزون بر این، از دختر نه ساله که به رشد فکری و جسمی نرسیده، چگونه میتوان انتظار داشت که تکالیف شرعی را رعایت کند؟<br /> اکنون پرسش این است که آیا اساساً سن، علامت بلوغ است و آیا میتوان آن را امارة تعبدی بلوغ دانست و بالاخره، چه علامت یا علامتهایی برای بلوغ وجود دارد و ملاک عمل باید قرار گیرد؟<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722Retaliationتقاص187216914FAمجتبیتقیزاده داغیانکارشناس ارشد حقوق خصوصیJournal Article20200803Retaliation is a religious way for gaining the right and this way is legitimate by reliable reasons. Since the courts may also in some claims face with this problem and in accordance to the Article 167 of constitution must decide upon the regulations and principles in regard to the religious texts, considering and studding of this subject becomes necessary. Some may disagree with the retaliation because they worry about chaos in society, so they say that when the authority of a just judge is very extensive, there is no place for it. But the writer disagrees with this idea. It will be clear in this paper
that upon the legal and traditional background of retaliation as well as the circumstances of the society and public order, the opportunity of vindication of rights can be bring about.
<br /><br />تقاص از راهکارهای شرعی برای رسیدن به حق است که بنا به ادلة معتبر، مشروع است. نظر به اینکه دادگاهها نیز ممکن است در برخی دعاوی با تقاص مواجه گردند و برابر اصل 167 قانون اساسی باید ضوابط و اصول حاکم بر آن را با توجه به متون فقهی معتبر استخراج نمایند، بررسی و مطالعه در این باره ضرورت مییابد. ممکن است برخی در پی نگرانی از هرج و مرج با تقاص مخالفت نمایند و این ایده را مطرح کنند که در هنگام بسط ید حاکم عادل موردی برای تقاص باقی نمیماند، ولی نویسنده با این ایده موافق نیست. در این نوشتار با تکیه بر پیشینة فقهی و روایی تقاص و نیز با توجه به مقتضیات جامعه و نظم عمومی، مشخص خواهد شد که میتوان فرصت استیفای حق را فراهم نمود و از آنجا که قلمرو تحقّق تقاص به شرایط و ضوابط خاصّی محدود است، زمینة سوء استفاده را از بین میبرد.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X1120080722Considering the Aspects of Life during the Fetal Life and Their function in Blood Moneyبررسی ابعاد حیات در طول زندگی جنینی و نقش آنها در دیه217232915FAسیدابوالقاسمحسینیاستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهدJournal Article20200803here is a conception in religious texts in the title of “to give life to” fetus and it is considered as the standard of paying blood money in its different stages. This conception makes somebody to understand that there is no life in fetus until four month and after it the life will be given to it. In accordance to Islamic texts and the facts of embryology, there is life in all stages of fetal life. After four month and after completing heart and brain, a new phenomenon which is called in Islamic text “Uncreated spirit of God” will be existed in him. By coming into existence, fetus becomes completed and if someone aborts it, he should pay one thousand Dinar (a complete blood money).
در متون فقهی مفهومی با عنوان «ولوج روح» در جنین مطرح شده است و آن را معیار پرداخت دیه در مراحل مختلف جنینی دانستهاند. این مفهوم برای اکثر افراد این برداشت را ایجاد میکند که تا چهار ماهگی در جنین، روح وجود ندارد و از این زمان در آن به وجود میآید. بر اساس متون اسلامی و واقعیتهای جنینشناسی، در تمام مراحل زندگی جنینی، حیات وجود دارد. در چهار ماهگی و بعد از کامل شدن قلب و مغز، پدیدة جدیدی ظهور مییابد که در متون اسلامی «روح العقل» نامیده شده است که با پیدایش آن، جنین،<br />کامل میگردد و در صورتی که توسط کسی سقط شود، باید دیة کامل<br />پرداخت کند.<br /> این مقاله وجهة همت خود را بررسی این موضوع قرار داده است.<br />