دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723Relation and Connection between
Jurisprudence and Law in the Legal System of Iranنسبت و رابطة دانش فقه و علم حقوق در نظام حقوقی ایران320882FAسیدابوالقاسمنقیبیعضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق خصوصی مدرسة عالی شهید مطهریJournal Article20200801
T
he science of jurisprudence is a branch of Islamic sciences and law is an important branch of humanities. The position of these two sciences in the legal system of Iran require that the ground of their collaboration in interdisciplinary study is to be presented and the substantial and historical relationship of these two sciences to be studied. In this research the important grounds of relation and connection of these tow sciences mainly nature, subject, problems, aim, foundation, scope, division of the subjects and the method have been discussed generally and briefly and has been emphasized on the
methodology of the collaboration of these tow sciences. Jurisprudence based on the theological foundations and grounds guides legal rules to the tradition, moral and religious manners. Law also with regarding to the new subjects and presenting new information from old subjects can provide searching and efficiency of the jurisprudence. Depending on the logic of understanding of the propositions of Quran and tradition and tools and methods that the science of methodology of jurisprudence make available for jurists, jurisprudence can provides the deepest analyses for the rules that dominate on the social and economical relations and has influenced on the law in considering and analyzing the rules that dominate on the social relations with respect to the particular method and the logic and provide a ground for lawyer to use logical and methodological expression. Law also has provided the jurists with its methodological gains in the area of common legislation for changing the religious ideas and propositions to legal ideas and propositions and in the area of formal results of legal procedure in order to obtain a gradual perfection in different areas in a methodological collaboration. It is in this process that the legal system of Iran obtains its own originality and desirable efficiency.
Key words: Law, Jurisprudence, Logic of law, Methodology of jurisprudence, Subject, Problems, Aims, Foundations, Relations.دانش فقه از شاخههای علوم اسلامی و علم حقوق از شعبههای مهم علوم انسانی است. جایگاه این دو دانش در نظام حقوقی ایران ایجاب مینماید که بسترهای تعامل آن دو در مطالعهای میانرشتهای ارائه و نسبت و رابطة ماهوی و تاریخی این دو علم مورد پژوهش قرار گیرد. در این جستار در نگاهی کلی و عمومی مهمترین زمینههای ارتباط و نسبت این دو دانش یعنی ماهیت، موضوع، مسائل، هدف، مبنا، قلمرو، تقسیمات مباحث و روش، به اجمال و اختصار ارائه و بر ضرورت روشمند شدن تعامل این دو دانش تأکید شده است. دانش فقه با توجه به مبادی و مبانی کلامی که بدان متکی است قواعد حقوقی را به سنت، اخلاق و آداب شرعی رهنمون میشود. علم حقوق نیز با طرح موضوعات جدید و ارائة آگاهیهای نو از موضوعات پیشین، امکان پویایی فقه و کارآمدی آن را فراهم میآورد دانش فقه با تکیه بر منطق فهم گزارههای کتاب و سنت و ابزارها و روشهایی که علم اصول در اختیار فقیه قرار میدهد عمیقترین تحلیلها را در زمینة قواعد حاکم بر مناسبات اجتماعی و اقتصادی به دست میدهد و علم حقوق را در بررسی و تحلیل قواعد حاکم بر مناسبات اجتماعی در زمینة روش و منطق اختصاصی تحت تأثیر قرار داده و استفاده از تعابیر منطقی و اصولی را برای حقوقدان فراهم میآورد. علم حقوق نیز دستاوردهای روشی خود را در حوزة قانونگذاری عرفی برای تبدیل مفاهیم و گزارههای فقهی به مفاهیم و گزارههای قانونی و در زمینة دادرسی دستاوردهای شکلی را در اختیار فقیه قرار میدهد تا در تعاملی روشمند به تکامل در گسترههای گوناگون نایل آیند و در فرایند چنین تعاملی است که نظام حقوقی ایران به اصالت و بالندگی و کارآمدی مطلوب خود دست مییابد.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723Reverence and Paying Respect to Divine Rites
in the Mirror of Islamic Jurisprudenceتعظیم و بزرگداشت شعائر الهی در آینة فقه اسلامی2144883FAمرتضیرحیمیاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20200801T
he plural word “Shaaer” (rites) is derived from the singular “shaerah” or “shear” and the meaning of sign and mark is hidden in it. This word has been used in the Quran four times. Although this word has been used under the subject of Hajj and thus is being used in the meaning of Hajj rituals and sacrifices and the mountain of Safa and Marweh, it has a wide meaning and the reasons like meaning of part (tabeez) and plurality of the “shaaer” confirm it. So everything that is considered as the sign of God and remembers God to human is called “shaaer”. Thus the word “shaaer” has been used in the meaning of religion, orders and prohibitions of God. The verse: “man yuazzem shaaera llah fa ennaha…” explains the reverence and paying respect to the “shaaer” and its necessity, though some Islamic intellectuals like Naraghi has criticized the understanding of the necessity of reverence and respect from this verse. However, he has not negated the necessity of the reverence of the divine rites “shaaer” from the traditions and the reason.
Jurists have paid attention to the title of “shaaer” (rites) in many cases and in this way, they concluded the recommendation or permissibility and necessity of the cases like proclamation (azan), congregation prayer, greeting, circumcision, religious festivals and death ceremonies, pilgrimage to the shrines of the fourteen innocent people, to observe the hejab (covering) by women, not shaving of the beard, not shaking hands with whom marriage is Islamicly impossible and some other cases.
شعائر، جمع شعیره یا شعار که در معنای آن، علامت و نشانه نهفته، در قرآن چهار بار به کار رفته است و هرچند که در ضمن موضوعات حج مطرح شده و از همینرو به صورت مناسک و قربانیهای حج، صفا و مروه و مشابه آنها نیز معنی شده، مفهوم وسیع و گسترده دارد. از همینرو هر چیزی که نشانه و علامت خداوند باشد و انسان را به یاد خدا بیندازد از شعائر است، به همین سبب شعائر به صورت دین و اوامر و نواهی خداوند معنا شده است. در آیة من یعظّم شعائر الله فإنّها من تقوی القلوب از تعظیم و بزرگداشت شعائر و لزوم آن سخن گفته شده، گرچه برخی از دانشمندان اسلامی، همچون نراقی در استفادة وجوب تعظیم شعائر و چگونگی آن از آیة مورد بحث ایراداتی را طرح نمودهاند، در عین حال اصل لزوم بزرگداشت شعائر خداوند را از طرق روایات و عقل نفی ننمودهاند.<br /> عنوان شعائر در موارد زیادی در فقه مورد توجه فقها واقع شده و از طریق آن، مطلوبیت یا جواز و وجوب مواردی همچون اذان، نماز جماعت، سلام کردن، ختنه کردن، مراسم اعیاد و وفیات، زیارت قبور معصومین و...، رعایت پوشش و حجاب و پوشش توسط زنان، نتراشیدن صورت، دست ندادن به افراد نامحرم و موارد دیگر نتیجه گرفته شده است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723حکم حکومتی و مبانی استنباط آن4572884FAفرج بهزادوکیلآباداستادیار دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200801در این نوشتار به برخی از مهمترین معانی لغوی و اصطلاحی حکم و حکومت اشاره شده، سپس ضمن تعیین جایگاه حکم حکومتی در میان تقسیمات احکام، تعریفی از حکم حکومتی ارائه و به بررسی آن پرداخته شده است. آنگاه در مبانی استنباط حکم حکومتی با اشاره به تفاوت میان حکم و فتوا مواردی از قبیل مصالح عمومی، عقل، تجربیات بشری، عرف، سیره و بنای عقلا به عنوان پایههای استنباط حکم حکومتی بیان شده است.
دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723Expediency and Its Position in Islamic Governmentمصلحت و جایگاه آن در حکومت اسلامی73106885FAعلیرضاصابریاناستادیار دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200801E
xpediency has a fundamental role in ordinance of religious orders and religious orders follow the interests and the corruptions in their subjects. The reason in itself is unable in revealing the interests and corruptions in many cases and needs the expressions of the religion.
Governmental orders are issued by the ruler within the boundary
authorizing of the governmental orders depend on the expediency and expediency is held in its subject. An Islamic ruler orders within the framework expediency.
Expediency of the Islamic system, whether in policy or in action, has a direct relation with the safeguarding of the system. The safeguarding of the system is imaginable in tow areas: the first is guarding the system and preventing from the harms that may come from the enemies and the second is the establishment of the order in the society, creating organization and government departments and preventing from disorder and chaos. In jurists’ view, the safeguarding of the system in both meaning is not only obligatory in religion but also it is rationally necessary. Because, safeguarding of the Islamic system is a preliminary for protecting of the religion.
مصلحت نقش اساسی در تشریع احکام دارد و احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد در متعلقشان میباشند. در بسیاری از موارد عقل به تنهایی قاصر در کشف مصالح و مفاسد است و نیاز به بیان شریعت دارد.<br /> احکام حکومتی در محدودة مصلحتسنجی حاکم صادر میشوند و وصف دائمی بودن را ندارند. احکام حکومتی صدور و تنفیذشان منوط به مصلحت است و در موضوعِ جوازِ حکم حکومتی، مصلحتاندیشی اخذ شده است. حاکم اسلامی در چارچوب مصلحت به جعل احکام میپردازد.<br /> مصلحت نظام اسلامی چه در بعد مصلحتاندیشی و یا مصلحتکرداری، رابطة مستقیم با حفظ نظام دارد. حفظ نظام در دو حوزه قابل تصور است: نخست حفظ نظام و جلوگیری از آسیب به آن به دست دشمنان و در معنای دیگر، ایجاد نظم در جامعه و سامان دادن سازمانها و نهادهای حکومتی و جلوگیری از اغتشاش و هرج و مرج. از منظر فقیهان، حفظ نظام به هر دو معنا نه تنها واجب شرعی، بلکه واجب عقلی است؛ زیرا حفظ نظام اسلامی، مقدمهای برای حفظ شریعت است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723Examining the Hadith of
“Al-sultan wliyo man la wliya lah”بررسی حدیث « السلطان ولیّ من لا ولیّ له107122886FAسیدجعفرعلوی گنابادیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200801
T
the hadith of “Al-sultan wliyo man la wliya lah” is regarded as a reason in the discussion of the guardianship of Islamic jurisprudence. This hadith has been considered from the viewpoints of its chain and denotation. Although this tradition has been regarded as a document by the jurists in many discussions, it is not so authorized
traditional books. If we accept the authority of the traditional publicity or we prove the obtained publicity, it can be admitted as a document. The denotation of the hadith has been presented in tow parts: one is the concept of the “sultan” (king) and the other is the concept of the phrase of “man la wliya lah”.
روایت «السلطان ولیّ من لا ولیّ له» از دلایلی است که در بحث ولایت فقیه به آن توجه شده است. این روایت در نوشتار حاضر از دو منظرِ سندی و دلالی بررسی شده است. روایت مزبور، گرچه مستند بسیاری از فقیهان در مباحث مختلف قرار گرفته است، به لحاظ سندی چندان مطمئن نیست؛ زیرا در مجامع روایی شیعی اثری از آن به چشم نمیخورد و تنها در صورت پذیرش حجّیت شهرت منقول و یا اثبات شهرت محصل و قبول حجّیت آن، میتوان سند آن را پذیرفت. بحث دلالی حدیث نیز در دو بخش «مفهوم سلطان» و «مفهوم من لا ولیّ له» ارائه شده است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723Considering the Ideas of Jurisprudents about the Changing of Marriage Portion to Current Priceبررسی آرای فقها دربارة تبدیل مهریه به نرخ روز123142887FAزینتجعفری فشارکیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامیJournal Article20200801
I
n 1376 a Note is added to the article of 1082 of civil law that can be called the plan for the adjustment of marriage portion. Since the legislation is formed with inspiration from Islamic commands, the Judicial Commission of Islamic Consultative Assembly attempted to ask the ideas of some great authorities of the Seminary. So some of them were agree and some were disagree and some also decree that they should compromise.
The opponents of this plan believe that in paying debts the nominal value of the money should be considered not its real value. The most important reasons of this group are the fungibility of the money, the problem of usury and… Those who agree with this plan also invoke to the rule that “In Islam there is no injury or malicious damage” and the necessity of observing justice and equity and believeof expediency and they are not permanent. The issuing and
that if the decrease of the value of money is too much, certainly the debtor will be discharged from the viewpoint of the common law when he pay the real value of the money.
در سال 1376 تبصرهای به مادة 1082 قانون مدنی الحاق شد که میتوان از آن به طرح تعدیل مهریه یاد کرد و از آنجا که قانونگذاری با الهام از احکام اسلامی شکل میگیرد کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اقدام به کسب نظر از چند تن از مراجع عظام حوزههای علمیه در این زمینه نمود که برخی موافق و برخی مخالف و گروهی نیز به مصالحه فتوا دادنند.<br /> مخالفان طرح مذکور معتقدند در پرداخت دیون باید به قدرت اسمی پول توجه شود نه قدرت حقیقی آن، که مهمترین دلایل این گروه عبارت است از مثلی بودن پول، مسئلة ربا و... و موافقان طرح هم به قاعدة لاضرر، لزوم رعایت قاعدة عدل و قسط و... استناد کردهاند و معتقدند اگر کاهش ارزش پول شدید باشد یقیناً عرف وقتی مدیون را بریء الذمّه میشمارد که ارزش حقیقی پول را پرداخت کند.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2220090723Considering the Rule of “Jabb” (Redressing) (Islam redresses what is happened before and repentance compensates what is happened before)بررسی قاعدة جَبّ (الإسلام یجبّ ما قبله و التوبی تجبّ ما قبلها143168888FAسیدمحمدانورعلویکارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20200801
W
hen God descends a new religion for the people or when some people follow a religion, one of the main problems for these people after their acceptance is their previous actions.
What will be the reaction to those people who has done some actions in contrary to the teachings of the new religion or have not done their necessary duties of the new religion in the past?
The messenger of God has answered these questions in a saying in the advent of Islam and then jurists have made a rule depending on this saying. Given to the approaching of the people of the world to Islam, the necessity of considering of this rule in the jurisprudence is clear among intellectuals.
هرگاه آیین جدیدی برای مردم از سوی خداوند فرود میآید یا اینکه افراد جدید به آیینی میگروند، یکی از پرسشهای اصلی پس از این گرایش و اعتقاد برای دینداران جدید رفتارهای گذشتة آنان است. آنان که پیش از رو آوردن به دین جدید، رفتارهای مغایر با آموزههای آن مرتکب شده و یا تکلیفهای الزامی آیین جدید را در گذشته به جا نیاوردهاند، واکنش در برابر آنان چگونه خواهد بود؟<br /> در صدر اسلام رسول خدا این پرسشها را با گفتاری پاسخ فرمودند که بعدها فقیهان از آن «قاعدة جبّ» را اصطیاد کردند و با توجه به اقبال مردم جهان به اسلام ضرورت پرداختن به آن از منظر فقه در نزد فرهیختگان روشن است.<br />