دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Prophetic Government a Divine Mission or a Rational or Political Necessity?حکومت نبوی، مأموریتی الهی یا ضرورتی عقلی یا سیاسی؟320136910.30513/cjd.2020.775.1161FAمحمد حسناشرافی بجستانیدانشجوی دکتری تخصصی فقه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (ashrafimh58@gmail.com).محمد رضاکاظمی گلوردیدانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)علی اصغرداودیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانJournal Article20200414The issue of Islamic government and the right of governing and the criterion of legitimacy has been one of the most controversial topics of the Islamic society during its fourteen centuries period. Since such issues cannot be examined regardless of the rule of the Prophet of Islam (pbuh) and his political tradition, therefore, many religious and political scholars have been forced to examine his rule in Medina in issues such as Imamate, Caliphate, government, etc., but they have not been able to reach a unified consensus regarding on its religious or political nature. It seems that in order to solve this problem, first of all, the question must be answered which political, intellectual or divine mission was the result of the government formed in Madīnat an-Nabī (lit. 'City of the Prophet' or 'The Prophet’s City') after hijra? Naturally, as a result of the discussion, any of the aforementioned forms can play an important role in the political functioning of religion. It is no longer possible to deny the political authority of religion and the Prophet (pbuh), as well as the necessity of continuing this authority for according to the third assumption. However, it is possible to dispute the political authority of the religion and the person of the Prophet (pbuh) in the first and second assumption. The author believes that the Prophet (pbuh) built the government according to God’s command (religious duty), and the intellectual and political necessity was merely a confirmation of the Qur'anic proof of the sharīʿah (God’s law) necessity of the Islamic government, and the author examines this issue in this article by an analytical method.
<em>یکی از مباحث پرمناقشۀ جامعه اسلامی در طول دوره چهارده قرنی خود، موضوع حکومت اسلامی و حق حکومت و ملاک حقانیت بوده است. از آنجایی که چنین مباحثی را نمیتوان فارغ از حکومت پیامبر اسلام</em>N<em> و سنت سیاسی ایشان</em><em> بررسی نمود، بدینجهت بسیاری از اندیشمندان دینی و سیاسی در مباحثی چون امامت، خلافت، حکومت و...، ناگزیر از بررسی حکومت ایشان در مدینه گردیدهاند؛ اما نتوانستهاند در خصوص ماهیت شرعی یا سیاسی آن به اتفاقنظر واحد برسند. به نظر میرسد برای حل این مسئله، نخست باید به این سؤال پرداخته شود که حکومتِ شکلگرفته در مدینةالنبی بعد از هجرت، حاصل کدام یک از استلزامات سیاسی، عقلی یا مأموریت الهی بوده است؟ به طور طبیعی، حاصل بحث، هر یک از صورتهای پیشگفته شود، میتواند نقش مهمی در کارکرد سیاسی دین داشته باشد؛ زیرا بنا بر فرض سوم، دیگر نمیتوان مرجعیت سیاسی دین و شخص پیامبر</em>N<em> و نیز لزوم ادامه این مرجعیت را منکر گردید. ولی در فرض اول و دوم، میتوان در مرجعیت سیاسی دین و شخص پیامبر</em>N<em> مناقشه کرد. نگارندگان بر این باورند که حضرت رسول</em>N<em> حسب وظیفه شرعی، اقدام به تشکیل حکومت نموده و ضرورت عقلی و سیاسی، صرفاً مؤید دلیل قرآنی بر لزوم شرعی حکومت اسلامی بوده است و مقاله حاضر با روش تحلیلی به بررسی این موضوع میپردازد.</em>
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1369_ac7fc01a9f31c15aff8fc738abd2dd3e.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220A Review and Critique of the Theory of Personalization of Gaining Ownership of Anfal (Arabic: الأنفال, al-ʾAnfāl; Earnings, Savings, Profits, Public Domain) and Public Property in Imāmiyya (Arabic: إمامیّة) Jurisprudence and Law of Iranبررسی و نقد نظریۀ شخصیانگاری تملک انفال و اموال عمومی در فقه امامیه و حقوق ایران2146127010.30513/cjd.2021.1833.1338FAعبدالرضااصغریعضو هیات علمی دانشگاه رضویمهدیعلیزادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20201102The nature of allocating Anfal (Arabic: الأنفال, al-ʾanfāl; Earnings, Savings, Profits, Public domain) and how they are owned in jurisprudence and law are very important in preserving public wealth and property. The conditions and requirements of the time and place of Occultation (Arabic: غَیْبَة, ghayba) gradually made the jurists to equate the governing nature of Anfal by arguing some reasons, and to consider the personalization of the ownership of the people of the society in the use of Anfal and public property, and their fatwā (Arabic: فَتوی; plural fatāwā فتاوی, issuance of a religious verdict) should be noted that there is no need for permission from the qualified jurist of the and Islamic sovereignty to acquire Anfal in Occultation. Continuation of such a trend has many problems and undesirable consequences arise regardless of the governmental and civilizing role of jurisprudence for society in the present time and cause the destruction of many wealth and public property, the increasing destruction of the environment and disruption of the social system. This article has tried to explain the tendency of jurists and authorities to personalize possession of Anfal in the age of occultation and examine its consequences based on descriptive and analytical methods of the documents, and based on evidence; such as the principles of religion, the foundation of wisdom, the nature of Anfal, and the secondary rules of opinion appropriate to the conditions and requirements of the contemporary era; That is, the sovereign ownership of Anfal in the era of occultation and the necessity of obtaining permission from Islamic sovereignty and a comprehensive jurist should present the conditions for the ownership of Anfal and public property along with its foundations and evidence.
<em>ماهیت اختصاص انفال و چگونگی تملک آنها در فقه و حقوق، نقش بسزایی در حفظ ثروتها و اموال عمومی دارد. شرایط و مقتضیات زمان و مکان عصر غیبت به تدریج فقها را بر آن داشت تا با استدلال به برخی ادله، به سوی تعدیل ماهیت حاکمیتی انفال گرایش پیدا کنند و قائل به شخصیانگاری تملک افراد جامعه در بهرهبری از انفال و اموال عمومی شوند و فتاوای آنان میل پیدا کند به اینکه برای تملک انفال در عصر غیبت، نیازی به اذن از فقیه جامع شرایط و حاکمیت اسلامی نیست. استمرار چنین روندی، اشکالات زیادی دارد و بدون توجه به نقش حکومتی و تمدنی فقه در زمان کنونی، پیامدهای نامطلوبی برای اجتماع ایجاد میشود و باعث از بین رفتن بسیاری از ثروتها و اموال عمومی، تخریب فزایندۀ محیط زیست و ایجاد اختلال در نظام اجتماعی میگردد.<br />این نوشتار کوشیده است تا بر پایۀ اسناد به روش توصیفی و تحلیلی، متن ادلۀ گرایش فقها و مراجع به شخصیانگاری تملک انفال در عصر غیبت را تبیین و پیامدهای آن را بررسی کند و به استناد ادلهای مانند اصول مذهب، بنای عقلا، ماهیت انفال و احکام ثانوی، نظر مناسب با شرایط و اقتضائات عصر معاصر، یعنی مالکیت حاکمیتی انفال در عصر غیبت و ضرورت نیاز به اذن گرفتن از حاکمیت اسلامی و فقیه جامع شرایط در تملک انفال و اموال عمومی را همراه با مبانی و ادلۀ آن ارائه دهد.</em>
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1270_4f8ae34e3fc94807e1b924d0992a430b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220A Jurisprudential Critique of the Approach of the Islamic Penal Code Regarding Bankrupt Confessions in Criminal Actionsنقدی فقهی به رویکرد قانون مجازات اسلامی پیرامون اقرار ورشکسته در دعاوی کیفری4776127410.30513/cjd.2021.1163.1229FAروح الهاکرمیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-4129-7520عزیزالهفهیمیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قمJournal Article20200707The financial possessions of bankrupt individuals are not legally and jurisprudentially valid in order to protect the rights of creditors. If confession as informing against a person that can have financial effects, done by the bankrupt, its credibility is challenged because of the impact has on creditors. A confession in a criminal action may be made regarding the financial liability resulting from the crime, which the legislator of Islamic punishment in Article 170 has considered it as invalid and if it is based on punishment is valid. The sources of Imāmiyya (Arabic: إمامیّة) jurisprudence have been examined in the present research by analytical and descriptive method, and it has been concluded that the bankrupt’s confession is valid in relation to the confessor, both in criminal matters and in the financial liability resulting from the crime, but in relation to the rights of creditors, although the validity of the confession is based on stronger foundations, but the famous jurists generally do not consider it t for the participation of the beneficiary of confession (Arabic: مقرٌّ له) with the creditors in the bankrupt’s existing property. The same ruling is also valid regarding the proved financial punishments such as blood money and fines, but there is no obstacle to the effectiveness of the confession regarding the sanction of criminal non-financial executions.<br /> <em>از نظر فقهی و قانونی، تصرفات مالی افراد ورشکسته به جهت صیانت از حقوق طلبکاران نافذ نیست. اقرار به عنوان اخباری علیه شخص که میتواند آثار مالی به دنبال داشته باشد، چنانچه از سوی ورشکسته صورت گیرد، اعتبار آن به جهت تأثیری که در حق طلبکاران دارد، با چالش روبهرو است. در یک دعوای کیفری، اقرار ممکن است نسبت به ضمان مالی ناشی از جرم صورت گیرد که قانونگذار مجازات اسلامی در ماده 170، آن را بیاعتبار، و اگر ناظر بر مجازات باشد، نافذ دانسته شده است. در تحقیق حاضر با روشی تحلیلی و توصیفی، منابع فقه امامیه مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده است که اقرار ورشکسته نسبت به مقر، چه در امور کیفری و چه در ضمان مالی ناشی از جرم، معتبر است؛ اما نسبت به حقوق طلبکاران نیز هرچند اعتبار اقرار مستظهر به مبانی محکمتری است، اما مشهور فقها اصولاً آن را موجب مشارکت مقرّله با طلبکاران در اموال موجود ورشکسته نمیدانند. همین حکم در خصوص اقرار مثبتِ مجازاتهای مالی نظیر دیه و جزای نقدی نیز جاری است، اما در خصوص ضمانت اجراهای کیفری غیر مالی، اثرگذاری اقرار با مانعی روبهرو نیست.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_1274_fe6e13d17de870c6caf491c6a9ce8d8d.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Renting Shares in the Capital Market and Analyzing it Based on the Nature of Stocks from the Perspective of Jurisprudence and Lawاجاره سهام در بازار سرمایه و تحلیل آن بر مبنای ماهیت سهام از منظر فقه و حقوق77102127710.30513/cjd.2021.1085.1211FAسید محمدامین زادهاستادیار موسسه آموزش عالی طلوع مهر قمJournal Article20200620Governments and companies use financing tools to expand their economic activities. Islamic securities were designed by Islamic thinkers according to Sharia (Arabic: شریعة, Romanized: sharīʿa, religious law) restrictions on the use of conventional financial instruments. Lease bonds are currently distributed on the basis of the physical property (tangible asset) of financing applicants. The subject of this article is to investigate the distribution of lease bonds based on shares as an intangible asset. What is challenging about these securities is the jurisprudential-legal explanation of share renting. First, it is necessary for this purpose to analyze the possibility and accuracy of the stock lease according to various analyses of the nature of the shares and then, include the benefits and interests of shares that can be transferred in the form of a lease contract. The stock lease in this paper is discussed by descriptive-analytical method. Accepting share rent among various analyses of the nature of stocks based on the opinion of famous jurists seems to be facing challenges, but according to the view that the company is considered as a constructive possession and considers the share as a joint part of that property, the share lease can be considered correct.<br /> <em>دولتها و شرکتها برای گسترش فعالیتهای اقتصادی خود از ابزارهای تأمین مالی بهره میجویند. با توجه به محدودیتهای شرعی در استفاده از ابزارهای متعارف مالی، اوراق بهادار اسلامی توسط اندیشمندان اسلامی طراحی شد که از جمله آنها میتوان به اوراق اجاره اشاره کرد. در حال حاضر، اوراق اجاره به پشتوانه اموال فیزیکی متقاضیان تأمین مالی منتشر میشود. موضوع مقاله حاضر، بررسی انتشار اوراق اجاره بر مبنای سهام به عنوان یک دارایی غیر فیزیکی است. آنچه در خصوص این اوراق، چالشبرانگیز است، تبیین فقهی ـ حقوقی اجاره سهام است. بدینمنظور لازم است ابتدا با توجه به تحلیلهای گوناگون از ماهیت سهام، امکان و صحت اجاره سهام را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و سپس منافع سهام را که میتوان در قالب عقد اجاره منتقل نمود، احصا کرد.<br />در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، اجاره سهام مورد بحث قرار گرفته است. به نظر میرسد در میان تحلیلهای متنوع از ماهیت سهام، پذیرفتن اجاره سهام بر</em><em> </em><em>اساس نظر مشهور فقها با چالشهایی مواجه است؛ اما مطابق دیدگاهی که شرکت را به عنوان یک مال اعتباری تلقی کرده و سهم را جزء مشاعی از آن مال محسوب میکند، میتوان اجاره سهم را صحیح دانست.</em><br /> https://cjd.razavi.ac.ir/article_1277_739eac1fdc4cb6532be9a52d7ae4c134.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220The Challenges Facing the Fundamentals of Land Tenure Developments After the Islamic Revolutionچالشهای فراروی مبانی تحولات مالکیت اراضی پس از انقلاب اسلامی103128131410.30513/cjd.2021.1900.1356FAبیگردتیموریدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایرانشهراممحمدیاستادیار،گروه حقوق، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران (نویسنده مسئول)Journal Article20201116Social phenomena have arisen with the development of previous phenomena. The legal system and political force are none alone accountable for all social realities and the foundations of the law are formed in the main roots of society and law cannot be analyzed separately from society. The issue of the land tenure is the phenomena that occurred in Iran after the Islamic revolution in the field of legislation which is a kind of rush to provide a solution and respond to the expectations of the revolutionary people by relying on jurisprudential and revolutionary views. The last result of the reasonable men to experiences and by jurisprudence for the benefit of some people in society was the new legislation. The challenges facing the fundamentals of the developments of land tenure have been the reason of discussion in many issues and the records of the subject should be reviewed and adapted in order to analyze it by jurisprudential and legal system. These challenges by identifying the foundations of the developments of land tenure are analyzed in this regard and the goal is not merely to discover jurisprudential rules as the basis. This article analyzes the hypothesis of the absolute impact of revolutionary views on expropriation [dispossession] of private ownership and iqta (Arabic: الإقطاع, Romanized: iqṭāʿ, sectorization) of public property. The result obtained in the end is that it shows the influence of revolutionary views along with social, economic and political conditions on the developments of land tenure after the Islamic revolution.<br /> <em>پدیدههای اجتماعی با تحول پدیدههای پیشین به وجود آمدهاند. نظام حقوقی و نیروی سیاسی هیچ کدام به تنهایی پاسخگوی تمامی واقعیتهای اجتماعی نیستند. پایههای قانون در ریشههای اصلی اجتماع شکل گرفته و نمیتوان قانون را جدای از اجتماع تحلیل کرد. آنچه در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی در حوزۀ قانونگذاری با موضوع مالکیت اراضی روی داد، به نوعی تعجیل برای ارائه راه حل و پاسخگویی به انتظارات مردم انقلابی با تکیه بر دیدگاههای فقهی و انقلابی بود. قانونگذاری نوین، آخرین نتیجه عقلا به اعتبار تجارب و در پناه فقه به سود عدهای از افراد جامعه بود. چالشهای فراروی مبانی تحولات مالکیت اراضی، در مسائل بسیاری منشأ بحث بوده و برای تحلیل آن باید سوابق موضوع را بررسی کرد و با نظام فقهی و حقوقی تطبیق داد. در این راستا با شناسایی همین چالشها، مبانی تحولات مالکیت اراضی مورد تحلیل قرار میگیرد. هدف صرفاً کشف قواعد فقهی به عنوان مبنا نیست. این مقاله به تحلیل فرضیۀ تأثیر مطلق دیدگاههای انقلابی بر سلب مالکیت خصوصی و اقطاع مالکیت عمومی پرداخته است. در نهایت نتیجهای که حاصل میگردد، بیانگر تأثیر دیدگاههای انقلابی در کنار اوضاع و احوال اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بر تحولات مالکیت اراضی پس از انقلاب اسلامی میباشد.</em><br /> https://cjd.razavi.ac.ir/article_1314_924294a91ac000ec6cf96670c410695d.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Feasibility of the Prescription (Authorization) of Abortion for Fetal Anomalies by the Rule of Impediment from the Perspective of Imāmīyyah Jurisprudenceامکانسنجی تجویز سقط جنین ناقصالخلقه توسط قاعدۀ لاحرج از منظر فقه امامیه129150128610.30513/cjd.2021.684.1143FAزهرهحاجیان فروشانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانمحمدرضاحمیدیاستادیار گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20200329Some of these diseases in the present time, can be diagnosed at the time of pregnancy to a certain (reliable) extent with the help of medical tests. The difficulty of raising such babies, along with the primary prohibition of abortion, places the legality of incomplete abortion (defective abortions) before researchers of jurisprudence and law and most of the contemporary jurists have accepted the legitimacy of incomplete abortion to some extent and have justified it by referring to the rule of negation of impediment (Arabic: لا حَرَج, no difficulties) and the result that also obtained in the single-clause bill approved in 2014. The new mentioned issue has been examined from a jurisprudential point of view in this article, and the arguments of the jurists in this field are from the point of view of minor premise (the difficulty of continuing the pregnancy), major premise (the ability of the rule of impediment (Arabic: لا حَرَج, no difficulties) in allowing abortion) and thematology (vegetative nature of the fetus) is challenged and obligation to the legality of abortion in the mentioned case has foundations, functions and requirements that even those who say it cannot accept.<br /> <em>تولد نوزادانِ دارای معلولیتهای جسمی و ذهنی در همۀ جوامع و همۀ زمانها کم</em> <em>و بیش اتفاق میافتد. در زمان حاضر، به کمک آزمایشهای پزشکی میتوان برخی از این گونه بیماریها را در زمان بارداری تا حد اطمینانبخشی تشخیص داد. دشواری پرورش چنین نوزادانی در کنار حرمت اولیۀ سقط جنین، رواییِ سقط جنینهای معیوب را فراروی پژوهشگران فقه و حقوق قرار میدهد. بیشترِ فقیهان معاصر، روایی سقط جنین معیوب را با کم و زیادهایی پذیرفته و آن را با استناد به قاعدۀ «نفی حرج» مستدل کردهاند؛ نتیجهای که در ماده واحدۀ مصوب 1384، نمود حقوقی نیز یافت. در نوشتار حاضر، مسئلۀ مستحدث یادشده از نظر فقهی مورد بررسی قرار گرفته و استدلال فقیهان در این زمینه از نظر صغروی (حرجی بودن ادامۀ بارداری)، کبروی (قابلیت قاعدۀ لاحرج در مجاز کردن سقط جنین) و موضوعشناسی (ماهیت نباتی جنین) به چالش کشیده شده است. التزام به روایی سقط جنین در مورد یادشده، مبانی، توابع و الزاماتی دارد که حتی قائلان به آن نیز نمیتوانند آنها را مورد پذیرش قرار دهند.</em><br /> https://cjd.razavi.ac.ir/article_1286_525dd0e46b9b907e2d64d77a7f7efb83.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Arbitrary (Contractual, Credit) Coercion (Compelling) in the Condition of Legal Omissionاجبار اعتباری در شرط ترک فعل حقوقی151178128110.30513/cjd.2021.967.1195FAمحمدصالحی مازندرانیدانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه قمپیاممحمدی میرعزیزیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه قمJournal Article20200522The civil law has not taken any action regarding the sanctity of the condition of legal omission, and this has caused a difference of opinion among the jurists. Some have commented on the annulment, some on the validity, and others on the invalidity of the legal act of impermissible (forbidden) act. This research tries to strengthen the recent theory and for this purpose, suggests the theory of arbitrary (contractual, credit) coercion. According to this theory, the sanction of the person who is responsible to perform a condition which is against him (Arabic: مَشْروطٌ عَلیه) and he/she violated that condition in this type of condition, according to the primary rule is compelling and the impossibility of the coercion (compelling) of the person who is responsible to perform a condition is not imagined; because, the coercion (compelling) of the person who is responsible to perform a condition is arbitrary (contractual), which means that the legal act of impermissible (forbidden) act is concluded in a contractual way. In other words, coercion must be of the form of the desired act, and since the mentioned act is arbitrary (contractual, credit), the manner of coercion must also be arbitrary. This coercion (compulsion) without the need to perform any material or legal action is done spontaneously. Coercion has been realized, when, there is no effect legally on the person who is responsible to perform a condition which is against him and promised it, and there is no need for any further action. Accepting the validity of the forbidden legal act, in addition to the inconsistency with the intention of the parties, means the permission to the breach of contract and the effective termination of the contract. The theory of nullity is also incompatible with the foundations of our legal system.
<em>قانون مدنی در مورد ضمانت اجرای شرط ترک فعل حقوقی سکوت کرده و همین، باعث اختلافنظر میان حقوقدانان شده است. برخی به بطلان، بعضی به صحت و دیگران به عدم نفوذ عمل حقوقیِ منهیعنه رأی دادهاند. این پژوهش در تقویت نظریۀ اخیر میکوشد و بدینمنظور، نظریۀ اجبار اعتباری را مطرح مینماید. به موجب این نظریه، ضمانت اجرای تخلف مشروطعلیه در این نوع شرط، طبق قاعدۀ اولیه، اجبار است و عدم امکان اجبار مشروطعلیه متصور نیست؛ چرا که اجبار مشروطعلیه در این فرض اعتباری است؛ بدینمعنا که عمل حقوقیِ منهیعنه به نحو غیر نافذ در عالم اعتبار منعقد میشود. به عبارت دیگر، اجبار باید از سنخ فعلِ مورد نظر باشد و چون فعل مذکور اعتباری است، نحوۀ اجبار نیز باید اعتباری باشد. این اجبار خودبهخود و بدون نیاز به انجام هیچ گونه عمل مادی یا حقوقیای انجام میشود. همین که به لحاظ حقوقی، بر نقض عهد مشروطعلیه اثری بار نشود، اجبار محقق شده است و نیاز به عمل دیگری نیست. پذیرش صحت عمل حقوقی منهیعنه، علاوه بر ناسازگاری با قصد طرفین، به</em><em> </em><em>معنای تجویز پیمانشکنی و فسخ عملیِ قرارداد است. نظریۀ بطلان نیز با مبانی نظام حقوقی ما سازگاری ندارد.</em>
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1281_8e8ebf63f5a7c021eb2244ca783903ca.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Waiver (Abrogating, Abolishing) of the Right to Accept the Occurrence (Contingency) of a New Defect with Compensation (Criticism of Clause 3 of Article 429 of the Civil Code)مسقط حق رد نبودن حدوث عیب جدید با جبران خسارت (نقد بند 3 ماده 429 قانون مدنی)179196126610.30513/cjd.2021.411.1080FAمحمدرضاکیخادانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-3434-287xحمیدموذنی بیستگانیدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانمرضیهقاسمی بیستگانیسطح 3 حوزه علمیهJournal Article20200122According to the well-known (dominant) views of jurists, abolishing of the right not to accept the occurrence (contingency) of a defect to the customer has stipulated in the third clause of article 429 of the Civil Code and has not limited it to non-extinction (non-extinguishment) of defect. Whereas some jurists believe that if the defect is removed by the customer, the right of rejection will still be reserved for the customer. This research, which has been conducted by descriptive-analytical method, shows that the Mursallah (Arabic:مُرسَلة , meaning: sent or transmitted, tradition with no chain of transmitters or with an incomplete one) of Jamīl b. Darrāj (Arabic: جمیل بن درّاج) is the only scriptural proof (traditional proof, scriptural evidence) for being abolishing (waiver, abrogating), which Akhund Khurāsānī (Persian: آخوند خراسانی) rejects the adherence to it and believes that being in abolishing (waiver, abrogating) is in order to observe the status and state of the seller. Therefore, there is no way to use the narrations mentioned in the assumption of compensation of damage. The occurred defect is not relevant for the extinction (disapproval) of the right of rejection, but the criterion is the cause of harm to the seller and not respecting his/her right, so it seems that if the occurred defect is resolved, the right of abolishing will not be revoked, and the mentioned article needs to be amended (corrected).
<em>در بند سوم ماده 429 قانون مدنی ـ</em><em> </em><em>مطابق دیدگاه مشهور فقهاـ به مسقط حقِ رد بودن حدوث عیب نزد مشتری تصریح شده و مقید به عدم زوال عیب نگردیده است؛ در حالی که برخی فقها معتقدند اگر عیب حادث، توسط مشتری زائل شود، حق رد برای مشتری همچنان محفوظ خواهد بود. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، نشان میدهد که تنها دلیل نقلی در مسقطیت، مرسله جمیل بن دراج است که آخوند خراسانی تمسک به آن را مردود میداند و معتقد است که مسقطیت در آن به جهت مراعات حال بایع میباشد. لذا در فرض جبران خسارت، وجهی برای تمسک به خبر مذکور وجود ندارد. عیب حادث نیز موضوعیتی جهت اسقاط حق رد ندارد؛ بلکه مناط، وارد ساختن ضرر بر بایع و عدم مراعات حق اوست. لذا به نظر میرسد چنانچه عیب حادث برطرف شود، مسقط حق رد نخواهد بود و ماده مذکور نیاز به اصلاح دارد.</em>
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1266_ddf2d833879b1101855c34c96462a420.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220A Reflection on the Jurisprudential Ruling of Money Creationتأملی در حکم فقهی خلق پول197218145110.30513/cjd.2021.1488.1294FAمهدیمحققیاندانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانسید محمد هادیمهدویدانشیار، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایراناحمد رضاتوکلیاستادیار، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانJournal Article20200905Money creation (money issuance) is one of the most important economic phenomena that leaves many effects on the economy. In order to grant loans to bank customers, money or credit based on which banks create credit from “nothing” in the account of the loan applicant is created. Although this phenomenon has also supporters, but this same group also admits and acknowledges the destructive economic effects of money creation. Its most important effects include economic instability, unbridled inflation, discrimination and violation of justice. This issue can be considered as a matter of concern affecting the Islamic society because there are few people who have not applied for a loan from banks. This phenomenon from a jurisprudential point of view can be considered as an unlawful ownership (in Arabic: أکْل المال بِالْباطِل, unjust enrichment); because, the bank acquires property (tries to make money) instead of “nothing”. On the other hand, the prohibition of the abuse of the right, which is based on the evidence of the rule of prohibition of detriment (in Arabic: لا ضَرَرَ, principle of harm), implies the prohibition of the creation of money. Banks have the right to loan their customers money and this right is considered by law and Sharia (Arabic: شریعة, Romanized: sharīʿa, religious law) for them, but they have made this right an excuse for their profiteering (mercantilism, trade) and causing harm (damnification) to the whole society, which is ruled to illegitimacy on the basis of the evidence of prohibiting the abuse of the right and principle of harm. It should be finally noted that the criterion stated in some ḥadīth (pl. aḥādīth, literally means talk or discourse, narrations) for the unlawfulness of usury, which is the earning of profit without anything in return (equivalent), is equally true about the creation of money, and it is possible to generalize the prohibition of usury by conclusive rectification of the effective cause (Arabic: تنقیح المناط). <em>خلق پول از مهمترین پدیدههای اقتصادی است که آثار بسیاری را در اقتصاد به جای میگذارد. خلق پول یا اعتبار جهت اعطای وام به مشتریان بانکی صورت میگیرد که بر اساس آن، بانکها به اصطلاح از «هیچ» به خلق اعتبار در حساب متقاضی وام اقدام میکنند. گرچه این پدیده موافقانی نیز دارد، لکن همین گروه نیز به آثار مخرب اقتصادی خلق پول واقف و معترفاند. از مهمترین آثار آن میتوان به بیثباتی اقتصادی، ایجاد تورم افسارگسیخته، تبعیض و نقض عدالت اشاره کرد. از آنجا که کمتر کسی یافت میشود که تقاضای وام از بانکها نکرده باشد، میتوان این مسئله را در عداد مسائل مبتلابه جامعه اسلامی به شمار آورد. از نظر فقهی میتوان این پدیده را اکل مال به باطل قلمداد کرد؛ زیرا بانک در مقابل «هیچ» به کسب مال مبادرت میکند. از سوی دیگر، منع سوءاستفاده از حق که مستفاد از ادله قاعده لاضرر است، بر ممنوعیت خلق پول دلالت دارد. بانکها این حق را دارند که به مشتریان خود وام دهند و این حق را شرع و قانون برای آنها در نظر گرفته است و لکن این حق را دستاویزی برای سوداگری خود و اضرار به کل جامعه قرار دادهاند که بر اساس ادله منع سوءاستفاده از حق و لاضرر، این عمل محکوم به حرمت است. نهایتاً باید گفت ملاکی که در برخی روایات برای حرمت ربا بیان شده است ـکه عبارت از کسب سود بدون هیچ ما</em><em> </em><em>بازائی استـ بر خلق پول نیز بیکموکاست صادق بوده و با تنقیح مناط قطعی میتوان حرمت ربا را به آن تعمیم داد.</em><br /> https://cjd.razavi.ac.ir/article_1451_34419050021ff0c6bc2dc627693d0223.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220A Review in the Jurisprudential Ruling of Condition of Absence of Marriage Portion in Marriageبازپژوهی در حکم فقهی «شرط عدم مهر» در نکاح219238127510.30513/cjd.2021.1298.1253FAحمیدمسجدسرائیدانشیار دانشگاه سمنان0000-0002-0812-6578سید رسولموسویدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنانJournal Article20200729Although the determination of dower (marriage portion, marriage settlement) in a permanent marriage contract is not a condition based on verse 24 of Surah An-Nisa (in Arabic text: النساء), traditions reported by numerous authorities (successive widely transmitted) and the consensus of jurists and marriage without mentioning the marriage portion is also a completely valid contract, but it is assumed sometimes that not only the dower is not mentioned in the text of the contract, but marriage is conditioned to absence of marriage portion and the lack of marriage portion is conditioned by one of the spouses or both. Now the question is: What is basically, the ruling of the condition of absence of marriage portion in marriage, and consequently, what is its effect on the validity and invalidity of the marriage contract itself? The present article, using descriptive-analytical method, has tried to achieve the conclusion that the condition of absence of marriage portion in marriage is correct or, at least, can be used as a presumption, despite the famous jurisprudential opinion that such a condition is invalid, while criticizing and rejecting the evidence of the ruling, such as verses and ḥadīth (pl. aḥādīth, literally “talk” or “discourse”, narrations), in addition to weakening the famous opinion and this is the main finding of the research.
<em>گرچه به استناد آیه 24 سوره نساء، روایات متواتر و اجماع فقها، تعیین مهریه در عقد نکاح دائم شرط نبوده و نکاح بدون ذکر مهر هم عقد کاملاً صحیح است، اما گاه فرضی قابل تصور است که نه تنها مهریه اصلاً در متن عقد ذکر نمیشود، بلکه نکاح به «عدم وجود مهریه» مشروط شده و عدم مهر از سوی یکی از زوجین یا هر دو شرط میشود. حال پرسش این است که اساساً «شرط عدم مهر» در نکاح چه حکمی دارد و بالتبع تأثیر آن در صحت و بطلان عقد نکاح چیست؟ نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی تلاش کرده است به رغم نظر مشهور فقهی که چنین شرطی را باطل میداند، ضمن نقد و ردّ مستندات حکم به بطلان از قبیل آیات و روایات، با ارائه ادله اثباتی، علاوه بر تضعیف دیدگاه مشهور، به این نتیجه دست یابد که شرط عدم مهر در نکاح صحیح بوده و یا حداقل خالی از قوت نیست؛ و این همان یافته اصلی تحقیق است.</em>
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1275_b48f4a1ef47c28c74bb489b47c301f85.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Validation of Unconscionable Conditions and Support of the Weak Party in Unconscionable Contracts in Islamic Jurisprudence, Iranian and Egyptian Lawاعتبارسنجی شروط تحمیلی و حمایت از طرف ضعیف در عقود تحمیلی در فقه اسلامی، حقوق ایران و مصر239270157510.30513/cjd.2021.1157.1227FAسید ابوالقاسمنقیبیدانشیار دانشگاه شهید مطهریابراهیمتقی زادهاستاد دانشگاه پیام نورعدنانحسینیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه پیام نورJournal Article20200705Validation of the unconscionable (imposed) conditions is the examination of a new form of contracts in which one party has superior or exclusive powers that prepare the terms and conditions of the contract and the other party is forced to accept it without having the right to negotiate. The current research investigates the nature, basis and validity of unconscionable conditions in these types of contracts by comparative-analytical method. The findings show that some of the unconscionable conditions do not have the attribute of unconscionable, therefore they are valid. Egypt’s legislator in Article 149 of the Civil Code legislates for conditions and unconscionable exposed contracts: “... The judge can equate the contracts containing unconscionable conditions or exempt the weak party from their implementation...”. Some jurisprudential rules in Islamic jurisprudence and legal principles in Iranian law have such capacity that they can be considered as evidences of support for the weak side of the contract in these types of contracts. In addition, Iran’s legislator has shown a willingness to support the weak side by enacting some legal articles. If the imposed conditions are unconscionable, judges can also equate (amend) them by using accepted jurisprudential rules and legal principles and therefore, it is inevitable to anticipate the legal provision in Iranian civil law in order to prevent the issuance of different judgments in this regard.<br /> <em>اعتبارسنجی شروط تحمیلی، بررسی شکل جدیدی از قراردادهاست که در آنها یک طرف قرارداد دارای قدرت برتر یا انحصاری است که مفاد و شرایط قرارداد را تنظیم میکند و طرف دیگر بدون داشتن حق مذاکره، مجبور به پذیرش آن است. پژوهش حاضر به روش تطبیقی ـ تحلیلی، به بررسی ماهیت، مبنا و اعتبار شروط تحمیلی در این نوع قراردادها میپردازد. یافتهها نشان میدهد که برخی از شروط تحمیلی، فاقد وصف غیر منصفانه هستند؛ لذا معتبرند. قانونگذار مصر در ماده 149 قانون مدنی در بحث شروط و قراردادهای تحمیلی غیر منصفانه مقرر میدارد: «... قاضی میتواند قراردادهای متضمن شروط تحمیلی را تعدیل یا طرف ضعیف را از اجرای آنها معاف کند...». برخی از قواعد فقهی در فقه اسلامی و اصول حقوقی در حقوق ایران از چنان ظرفیتی برخوردارند که میتوان آنها را از ادلۀ حمایت از طرف ضعیف قرارداد در این نوع قراردادها به شمار آورد. افزون بر این، قانونگذار ایران با تصویب برخی مواد قانونی، تمایل خود را به حمایت از طرف ضعیف نشان داده است. قضات نیز میتوانند با بهرهگیری از قواعد فقهی و اصول حقوقیِ پذیرفتهشده، چنانچه شروط تحمیلی غیر منصفانه باشند، به تعدیل آنها مبادرت ورزند. از این رو برای جلوگیری از صدور آرای متفاوت در این زمینه، پیشبینی ماده قانونی در قانون مدنی ایران اجتنابناپذیر است.</em><br /> https://cjd.razavi.ac.ir/article_1575_881ce7067c3ab5f625e38fe27f49a788.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X142620230220Feasibility study of holding the treasury responsible for paying bodily damages incurred by persons without intention to actامکان سنجی مسئول دانستن بیتالمال در پرداخت خسارات جسمی وارده از ناحیه افراد فاقد قصد فعل271300126410.30513/cjd.2021.1856.1344FAحسینهوشمند فیروز آبادیاستادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-5644-5821احسانیاوریاستادیار گروه حقوق دانشگاه آیةاللّٰه العظمی بروجردیحسننقدیانعضو هیئت علمی دانشگاه آیةاللّٰه العظمی بروجردیJournal Article20201107According to the rules and principles of civil liability, no damages should remain unclaimed. Where a person has the intention of an action, whether he intends to have a result or not, he is a guarantor in any case, but where a person without complete will and without the intention of the action causes it only for reasons such as hand vibration or instinctual movements while sleeping. The question is whether the guarantor can be changed and the responsibility should be shifted to the government and the treasury, despite the certainty of the guarantee as a status sentence.<br />In this article, exemption without intention to act as a guarantee in inflicting bodily harm due to the lack of causality has been proven as the most important element of civil liability. And secondly, according to one of the channels of payment of zakat, which is "for the sake of God" and the jurists have defined it as payment for the "public benefit of the Islamic society", the guarantor of the payment of personal damages without the intention of action.مطابق قواعد و اصول مسئولیتمدنی هیچ خسارتی نباید بلاجبران باقی بماند. در جایی که شخصی واجد قصد فعل باشد چه قصد نتیجه داشته باشد و چه نداشته باشد در هر صورت ضامن است اما در جایی که شخص بدون وجود اراده تام و بدون داشتن قصد فعل صرفاً به دلائلی مانند ارتعاش دست باعث چکاندن ماشهای و کشتن دیگری شود یا با حرکات غریزی در خواب خسارت جانی وارد آورد یا از افعال غیراختیاریاش مانند تنفس بیماری را به دیگری سرایت دهد و موجب مرگش شود مسئله این است که آیا میتوان علیرغم حتمیت ضمان به عنوان حکم وضعی، ضامن را تغییر داد و مسئولیت را متوجه دولت و بیت المال نمود یا خیر؟<br />در این نوشتار معافیت فاقد قصد فعل از ضمان در ایراد زیان جسمی بدلیل عدم وجود رابطه سببیت به عنوان مهمترین رکن مسئولیتمدنی اثبات گردیده است و بیتالمال اولاً به موجب ادلهای چون «الخراج بالضمان» و «من له الغنم فعلیه الغرم» با نگاه فقه حکومتی و ثانیاً با توجه به یکی از مجاری پرداخت زکات که عبارت است از «فی سبیل الله» و فقها آن را به پرداخت در جهت «مصحلت عمومی جامعه اسلامی» معنا کردهاند ضامن پرداخت خسارتهای جانی فاقد قصد فعل قرار داده شدهاست.https://cjd.razavi.ac.ir/article_1264_f80bafc40666376da4a6e0fc742b5514.pdf