دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Exegetical and Legal Analysis of the Verse
“and Women Shall Have Rights Similar to
the Rights Against Them, …; but Men Have
a Degree (of Advantage) Over Them”تحلیل تفسیری و فقهی آیة (ولهنّ مثل الذی علیهنّ بالمعروف وللرجال علیهنّ درجه)118889FAمهدیمهریزیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20200801
This article attempts to analyze this verse “and women shall have rights similar to the rights against them, according to what is equitable; but men have a degree (of advantage) over them”, firstly to answer the apparent incompatibility of the top and the bottom of this verse and then to propound it as a general rule and a norm for equality of women and men rights and duties. The writer says that if there are flagrant and impressive differences between their
rights and duties, the process of ijtihad and understanding of rights and duties must be reconsidered especially where it is terminated with the evidence of ijtihad and understanding of hadith and traditions.
این مقاله میکوشد با تحلیل آیة ... ولهنّ مثل الذی علیهنّ بالمعروف وللرجال علیهنّ درجی... اولاً ناسازگاری ظاهری صدر و ذیل این آیه را پاسخ گوید و سپس این آیه را به عنوان یک قاعدة کلی و معیار در برابری حقوق و تکالیف زنان و مردان مطرح سازد. نویسنده چنین مطرح میسازد که اگر تفاوتهای فاحش و چشمگیر در حقوق و تکالیف زنان به چشم خورد باید روند اجتهاد و فهم حقوق و تکالیف مورد بازبینی مجدد قرار گیرد به ویژه آنجا که مستند اجتهاد و فهم به احادیث و روایات ختم میگردد.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Analytical Reasoning Analogy
in the Imamate Jurisprudence and in Law of Iranقیاس مستنبط العله در فقه امامیه و حقوق ایران1938890FAسید ابوالقاسمنقیبیدانشیار مدرسة عالی شهید مطهریJournal Article20200801
In jurisprudence the decision of the jurisprudent about similarity of unknown and known decree regarding religious command because of their cooperation in reason is called analogy. Analogy in respect to its relation to the will of Lawgiver and legislator is divided in to analytical reasoning and explicit reasoning. The former is an analogy that the reason is not stated explicitly or implicitly, but the jurisprudent and jurist obtain it with inference. Then he analogizes the minor with the major because of their similarities. Shiite jurisprudent authorize the definite analytical reasoning analogy but most of them do not give authority to the conjectural analytical reasoning analogy, even though some of them have applied it in some legal issues and so do the jurists in the law of Iran.
در علم فقه، به حکم فقیه به همانندی مجهول الحکم با معلوم الحکم در حکم شرعی به جهت اشتراک در علت حکم، قیاس گفته میشود. قیاس به اعتبار رابطة قیاس با ارادة شارع و قانونگذار به منصوص العله و مستنبط العله تقسیم شده است. قیاس مستنبط العله، قیاسی است که علت حکم در دلیل حکم اصل یا دلیل دیگر به وضوح یا به صورت ضمنی بیان نشده، بلکه فقیه و حقوقدان آن را از راه استنباط به دست میآورند. سپس فرع را بر اصل به جهت اشتراک در علت استنباطشده، قیاس مینمایند. فقیهان امامیه قیاس مستنبط العلة قطعی را حجت میدانند، ولی بسیاری از آنان قیاس مستنبط العلة ظنّی را فاقد اعتبار تلقی نمودهاند؛ مع الوصف برخی از آنان در بعضی از مسائل فقهی به آن عمل نمودهاند. در حقوق ایران نیز استادان حقوق به تبعیت از فقه امامیه، در اعتبار قیاس مستنبط العله تردید نموده، مع الوصف در برخی موارد به بعضی از اقسام آن استدلال نمودهاند.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Muslims’ Market
and the Lawfulness Purity of Its Goodsبازار مسلمانان و حلیت و طهارت کالای عرضهشده در آن3960891FAمحمدامامیاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویمحمدحسنحائریدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200801Market provides much of the needs of man. In the one hand, Islam has regarded some conditions for using some goods that sometimes its obtaining is not so easy and the believer becomes uncertain about its using. Defining the market and stating the subject of this article, it propounds generally the universal rule of genuine permitting of the creatures and then considers the necessity of lightening of legal slaughter of animals and their products, market rule, the situation of the non-Muslims’ goods and imported goods.<br /> انسان بسیاری از نیازهای خود را از بازار تهیه میکند. از سویی اسلام برای استفاده از کالایی شرایطی در نظر گرفته است که گاه احراز آن شرایط آسان نیست و انسان متشرع در مورد استفاده از آن مردد میشود. این مقاله پس از تعریف بازار و بیان موضوع این جستار، اصل کلی اباحه اولیه را که در مورد موجودات جهان به طور کلی جاری است مطرح نموده، آنگاه لزوم احراز ذبح شرعی در مورد فراوردههای دامی متوقف بر ذبح، قاعدة سوق، حکم کالای بازار غیر مسلمانان ـکه مرکز تولید بسیاری از کالاهای موجود در بازار مسلمانان استـ و حکم کالای وارداتی را بررسی کرده است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Interaction of Two Sects
in the Scope of Principles of Jurisprudenceتعامل فریقین در گسترة دانش اصول6176892FAمحسنجهانگیریاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200801T
The history of methodology of jurisprudence shows that the first book which has been written about principles of jurisprudence in Shiite is “Al-resala Al-usuliya” or “Al-tazkerah be Usule Al-fegh” that is a valuable work of Sheikh Mofid. Of course appearance of principles of jurisprudence in Shiite is longer. In addition to the existence of some methodological discussions in the words of innocent Imams that show they can be the founders of this science, some books
of the era of Imams or the time of minor occultation or major occultation until the time of Sheikh Mofid have propounded some of the methodological issues. So, the claims of new traditionalists that there is nothing in the words of innocents Imams are basically incorrect.
History shows that the great of jurisprudential schools of Sunnis along side with the companion of Innocents Imams were the students of Imams and they have gained the first principles from them and attempted to find the answers of the new issues of their society according to their needs. Centuries later, Shiites intellectuals because of the absence of their Imams were forced to find the answers of their society needs. So, they find the way of answering in the principles of jurisprudence that is rooted in the words of innocents Imams.
آنچه از تاریخ اصول به دست میآید، اولین کتاب مدون اصولی در شیعه کتاب «الرسالی الاصولیه» یا «التذکری باصول الفقه» اثر ارزشمند شیخ مفید (م 413 ق.) است. البته پیدایش علم اصول در شیعه، دیرینة بیشتری دارد و گذشته از آن مباحث اصولی که در سخنان امامان معصومM وجود دارد و از اینرو آنان را میتوان واضع و مؤسس علم اصول دانست، کتابهایی در عصر امامان یا غیبت صغری یا کبری تا زمان مرحوم مفید به برخی از مسائل اصولی پرداخته است. از اینرو سخن اخباریان جدید که به طور کل ریشهدار بودن مباحث اصولی و علم اصول را در عصر معصومu انکار میکنند بیاساس است.<br /> تاریخ بیانگر آن است که بزرگان مکاتب فقهی اهل سنّت در کنار اصحاب امامان معصومM به شاگردی آنان پرداخته اصول اولیه را فراگرفته و بر حسب نیاز خویش به پاسخیابی مسائل نوپیدای جامعة خویش دست زدهاند. در قرنهای بعد عالمان شیعی با توجه به محروم بودن از درک حضور امامان معصومM مجبور به پاسخگویی نیازهای جامعة خویش در برابر مسائل نوپیدای هر زمان شدند و طبعاً مسیر پاسخیابی را در مباحث اصولی جستجو کردند که ریشه در کلام امامان معصومM دارد.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222The Ways of Identifying the Authority of Narratorsشیوههای احراز وثاقت راویان7796893FAسیدعلیدلبریعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200801S
ince a long time ago researchers of hadith for distinguishing of genuine tradition from the weak one have considered them in their content and chain.Iidentifying the state of the narrators has an old background in the history hadith. Acceptance of traditions is provided that their narrators have some conditions including authority of the narrators. The main question is that how this condition or other conditions can be recognized? This writing has shortly explained two ways of particular and general authentication and their cases.از دیرباز حدیثپژوهان برای شناسایی احادیث صحیح از ضعیف در کنار ارزیابی محتوایی به بررسی سندی روایات پرداختهاند و شناسایی حال راویان دارای سابقة دیرینهای در تاریخ حدیث میباشد. پذیرش احادیث، مشروط به وجود یک سری شرایط در راوی آن است که در این میان وثاقت شرط اساسی راوی است. سؤال اصلی این است که چگونه وجود این شرط و یا سایر شرایط را در راوی میتوان احراز کرد. این نوشتار به اختصار به بیان دو شیوة توثیق خاص و عام و موارد هر کدام پرداخته است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Having Ignorance of the Decree and Its Removal
to the Criminal Liability in Imamate Jurisprudenceجهل به حکم و رافعیت آن نسبت به مسئولیت کیفری در فقه امامیه97118894FAسیداحمدسجادینژاددانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسیJournal Article20200801A
fter referring to the origin and the changes of the rule of “having ignorance of the decree and its removal to the criminal liability” in the criminal law, being ignorant of the decree in jurisprudence in general and in the context that causes punishment, discretionary punishment and expiation in particular has bee considered and non-culpability of the ignorant whether deficient or responsible has been proved in viewpoint of jurisprudence, although he is culpable regarding to non acquisition of knowledge.
در این مقاله پس از اشارهای به منشأ و تحولات قاعدة «جهل به حکم رافع مسئولیت کیفری نیست» در حقوق کیفری، جهل به حکم در فقه، در گسترة تمام فقه و در خصوص آنچه که موجب حد، تعزیر و کفاره است بررسی و غیر قابل مجازات بودن جاهل اعم از مقصر و قاصر نسبت به حکم مجهول از نگاه فقهی به اثبات رسیده هرچند نسبت به ترک علمآموزی قابل مجازات است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222The Effective Theological Proposition in Ijtihad (Comprehensiveness of Religion)گزارة کلامی تأثیرگذار در اجتهاد (جامعیت شریعت)119142895FAعلیرضاصابریاناستادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20200801
Some of theological propositions directly influence on legal inference. Comprehensiveness and perfection of the religion is one of the theological propositions that have much effect in interpretation
of the religious texts. In our idea, religion is for the happiness in this world and Hereafter. In accordance with the comprehensiveness of the religion and this idea, religious texts can be interpreted in this context. Islamic religion has decreed the general and particular orders, but this way of enactment dose not mean that it is enough for all aspects of human life rather it is necessary to be enacted in the framework of religious law. One the important result of the comprehensiveness and perfection of the religion is its containing of the government and executive agency. Accepting of this idea is not meant the establishment of the reasonable rules and principles of the governing, but rather religion can confirm some of the reasonable rules and principles and reject some of them and declare its idea.
است. جامعیت و کمال شریعت یکی از گزارههای کلامی است که در تفسیر متون دینی تأثیر بسزایی دارد. طبق قول مختار، دین برای سعادت دنیا و آخرت است. بر اساس جامعیت دین و بر اساس این بینش، متون دینی قابلِ تفسیر، در همین راستا تفسیر میگردند. دین اسلام به تشریع احکام کلی و جزئی پرداخته، اما این گونه وضع قوانین به معنای کافی بودن قوانین در همة ابعاد زندگی انسانها نیست و لازم است در چارچوب قوانین شرع اقدام به وضع قوانین مورد نیاز نمود. یکی از نتایج مهمی که بر بحث جامعیت و کمال شریعت بار میشود، اشتمال دین بر دولت و نهاد اجرایی است. پذیرش این قول به معنای تأسیس همة قواعد و اصول حکومتداری نیست، بلکه شریعت میتواند بعضی از قواعد و اصول عقلایی را تأیید، برخی را تخطئه و به اظهار دیدگاه خود اقدام نماید.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Briefly Examining the Reasons of the Prohibition of Cloning in Viewpoint of Sunni Intellectualsنقد و بررسی اجمالی دلایل تحریم شبیهسازی از منظر عالمان اهل سنت143172896FAثریارستمیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور (واحد دانسفهان)Journal Article20200801M
ankind lives at age of technology and flourishing of science and industry and we see the power of man in interference and occupation of the world. Today, we find the extent of this ability in the area of genetics and biology that has persuaded many scientists throughout the world to innovations and initiations. One of these stunning innovations is the process of cloning that is the subject of this article. This is such an important issue that the present age is known as the age of genetics
Most of Sunni jurisprudents believed that human cloning is prohibited. The most important of their reasons are: 1- destroying of family identity. 2- Ambiguity in relationship of relatives. 3- Annihilating of the concept of motherhood and lacking of father in some cases. 4- Ambiguity in alimony and inheritance.
This article attempts to consider and criticize the reasons of the prohibition of human cloning from view of Sunni intellectuals.
انسان در عصر تکنولوژی و شکوفایی علم و صنعت زندگی میکند و توانایی بشر را در دخالت و تصرف در عالم، مشاهده مینماییم. امروزه شاهد گسترش دامنة این توانایی به عرصة دانش ژنتیک و زیستشناسی میباشیم که دانشمندان بسیاری را در نقاط مختلف جهان، در این زمینه به ابداع و نوآوری ترغیب نموده، یکی از این ابداعات خیرهکننده، فرایند شبیهسازی است که موضوع این مقاله است. این مطلب به قدری اهمیت دارد که عصر حاضر را با عنوان عصر ژنتیک میشناسند.<br /> اکثر اهل سنت در بیشتر آرایشان به دلایلی متمسک شده و به تحریم شبیهسازی انسان پرداختهاند. اهم این دلایل عبارتند از:<br />1ـ از بین بردن نهاد ازدواج و نابودی خانواده؛<br /> 2ـ ابهام در روابط خویشاوندی؛<br /> 3ـ از بین بردن مفهوم مادری و نبود پدر در موارد خاص؛<br /> 4ـ ابهام در نفقه و ارث<br /> و... .<br /> این مقاله در صدد نقد و بررسی اجمالی دلایل حرمت شبیهسازی انسان از دیدگاه اهل سنت است.<br /> دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X2320091222Legal Analysis of Hadith Proposition of
“There Is No Right in the Property Except Alms”تحلیل فقهی گزارة حدیثی «لیس فی المال حقّ سوی الزکاه173192897FAجوادایروانیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200801N
ecessity of some cases of financial payments in Islam are in dispute among jurisprudents and in spite of existence of Quranic and traditional reasons about the obligation of some of them like “Known Right”, mostly all jurisprudents have pronounced that they are not necessary. Examining of their evidences shows that the most important reason for the justification of their verses and traditions and so their non necessity are traditions that their contents are limited to alms. Thus, for this reason the lawfulness of taxes has been doubted, too. This research shows that mentioned traditions are weak in respect of their chain and denotation and can not be relied on for decree. So, quoted traditions from Shiite and Sunni sources have been considered in chain and denotation.
وجوب مواردی از پرداختهای مالی در اسلام، بین فقیهان محل بحث است و با وجود دلایلی قرآنی و روایی مبنی بر وجوب برخی از آنها همچون «حق معلوم»، عموم فقیهان، به عدم وجوب فتوا دادهاند. بررسی مستندات آنان نشان میدهد مهمترین دلیل در توجیه آیات و روایات مربوطه و حکم به عدم وجوب، روایاتی است که مفاد آنها، انحصار واجبات مالی در زکات است: «لیس فی المال حقّ سوی الزکای». چنان که به همین دلیل، در مشروعیت وضع مالیات نیز، تشکیک شده است. این تحقیق نشان میدهد روایات یادشده، از نظر سند و دلالت، دارای ضعف بوده و برای حکم یادشده قابل استناد نیستند. از اینرو، روایات منقول از منابع شیعه و اهل سنت مورد ارزیابی سندی و محتوایی قرار گرفته است.<br />