دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Analysis of the Concept of Condition in the Specific Custom of Imamite Jurisprudentsتحلیل مفهوم شرط در عرف خاص فقیهان امامیه322471FAاحمدباقریاستاد دانشگاه تهرانعبدالله بهمن پوریحسینداورزنیدانشیار دانشگاه تهرانسیدمحمودهل اتاییدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20200304In the traditions, the conceptual nature of the word “condition” has never been addressed. The concept of the term from a conventional point of view and based on the available lexical evidence, there are two things: First: The deal is in the process of trading. Second: something which is suspended on another thing and since there is no comprehensive value between the first and second concepts. And among the Imamite jurisprudents there has been no special and distinct term for custom, as well, which customary concept should be considered in the field of jurisprudential matters, and especially transactions? In general, there are three approaches in this regard that, on the basis of each, the central concept of conditionality is: First: the concept of obligation and second: The concept of suspense: The concept of relevance. According to the findings of this study, derived from the study and study of dozens of jurisprudential works, the concept that has been the basis of jurisprudential arguments in the past is: “Obligation and Commitment in Bía and the like” and on The basis of this perpetrator never applies to a condition outside the title.<br /> <em>در روایات هرگز به ماهیت مفهومی واژه شرط پرداخته نشده است. مفهوم شرط از دید عرفی و بر اساس شواهد لغویِ موجود، عبارت از دو چیز است: اول: جعل و قراری که در ضمن معامله میباشد؛ دوم: چیزی که چیز دیگری بر آن معلق میشود و از آنجایی که در بین مفهوم اول و دوم، قدر جامعی وجود ندارد و در بین فقیهان امامیه نیز اصطلاح خاص و متمایزی از عرف گزارش نشده است، باید دید کدام مفهوم عرفی در حوزه مباحث فقهی و به ویژه معاملات مورد توجه قرار دارد؟ به طور کلی در این زمینه سه رویکرد وجود دارد که بر اساس هر یک، مفهوم محوری مباحث شرط عبارت است از: اول: مفهوم الزام و التزام؛ دوم: مفهوم تعلیق؛ سوم: مفهوم ربط. بر اساس یافتههای این پژوهش که از بررسی و مطالعه دهها اثر فقهی به دست آمده، مفهومی که از گذشته با استناد به قرائن قطعی، اساس مباحث فقهی قرار داشته، عبارت است از: «الزام و التزام در بیع و مثل آن» و بر پایه این ارتکاز، عنوان شرط هرگز بر شرط خارج عقد صدق نمیکند.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Jurisprudential and Legal Thought on Article 401 of the Civil Lawتأملی فقهی حقوقی بر ماده 401 قانون مدنی2348472FAسیدمحمدمهدیقبولی درافشاندانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000000176047241مهدیهلطیف زادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200304Option of condition is one of the options which relates to the agreement of the parties to the contract. One of the important issues regarding this option, is the time of option of condition which is in article 401 of the Civil Law, following a group of jurisprudents, has considered the indefinite time causes the void of the contract and the condition and a group of jurists have joined the agreement on the unknown time in following the jurisprudential texts. Now the question is whether the rule is based on strong basics and reasons or not? In particular, contracts are often neglected or neglected in determining of option of condition contracts. This study, by examining various jurisprudential and legal opinions and reviewing the evidence and reasons, concludes that both parties’ silence on the term of condition option and the more correct view is the validity of the condition and the contract where there is a criterion for determining the term, so it is suggested to amend and supplement the civil law in this field.
<em>خیار شرط یکی از خیارات منتسب به توافق طرفین عقد است. از مسائل مهم راجع به این خیار، مدت این خیار است که ماده 401 قانون مدنی به پیروی از گروهی از فقیهان، عدم تعیین مدت را موجب بطلان شرط و عقد دانسته است و گروهی از حقوقدانان، توافق در مورد مدت مجهول را به پیروی از متون فقهی بدان ملحق نمودهاند. حال سؤال این است که آیا حکم یادشده مبتنی بر ادله و مبانی قوی است یا خیر؟ خصوصاً اینکه در موارد متعدد در قراردادها در مورد تعیین مدت خیار، غفلت یا مسامحه صورت میگیرد. این پژوهش با بررسی نظرات فقهی و حقوقی مختلف و نقد و بررسی ادله، به این نتیجه دست یافته که در مورد سکوت طرفین در مورد مدت خیار و نیز مواردی که ضابطهای برای تعیین مدت وجود دارد، اقوی صحت شرط و عقد است. بنابراین اصلاح و تکمیل قانون مدنی در این زمینه پیشنهاد میشود.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Jurisprudential Investigation of Data Confinement in Cyberspaceبررسی فقهی حبس دادهها در فضای مجازی4976473FAعلی اکبرایزدی فردعضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه مازندرانعابدینمٶمنیدانشیار دانشگاه تهرانسیدمجتبیحسیننژاداستادیار مٶسسه آموزش عالی پارسا، بابلسرفاضلامیری سوادرودباریدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلJournal Article20200304Imprisonment in cyberspace is one of the most important events of this age. In many cases, the information, scientific, educational, and financial information of individuals is detained in cyberspace in such a way that detention prevents owners of the work from using their information, which raises the question of whether detention is a Allow virtual space? If not, what is its Imperative rules and status? Does imprisonment, in all cases, result in sanctity and guarantees? Imprisonment in cyberspace sometimes results in sanction, but in some cases only a warrant or only a sanction and the necessity of removing it, although there may be instances of neither sanction nor warrant. In this research, some of the issues which are discussed are reasons such as the wisdom to seize the property of others without the consent of the vicar, prohibition of consuming property wrongfully, the rule of “ala al-yad” and the rule of sanctity related to dignity, guarantee and ignorance, negation of warranties reasons on the permissible assumption.
<em>وقوع حبس در فضای مجازی، یکی از مهمترین رخدادهای عصر حاضر است. در بسیاری از موارد در فضای مجازی، اطلاعات و دادههای علمی، آموزشی و مالی افراد مورد حبس قرار میگیرد؛ به گونهای که حابس، مانع استفاده صاحبان اثر از اطلاعات خود میگردد. سٶالی که مطرح است اینکه آیا حبس در فضای مجازی جایز است؟ در صورت عدم جواز، حکم آن به لحاظ تکلیفی و وضعی چیست؟ آیا حبس در همه موارد، موجب حرمت و ضمان قرار میگیرد؟ وقوع حبس در فضای مجازی در مواردی موجب حرمت و ضمان است، اما در مواردی فقط حکم ضمان یا فقط حکم حرمت و وجوب رفع حبس میآید، هرچند که ممکن است در مصادیقی، نه حکم حرمت بیاید و نه حکم ضمان.</em><br /> در این پژوهش دلایلی چون حکم عقل به قبح تصرف در اموال دیگران بدون اذن ولی، حرمت اکل مال به باطل، قاعده علیالید و قاعده احترام در ارتباط با حرمت و ضمان و جهل و شبهه و انتفای ادله ضمان در فرض اباحه و عدم ضمان، از جمله موضوعاتی است که مورد بحث و بررسی قرار میگیرددانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Reflection on the Ideology of Jurists on the Unity of Goods Stipulation In the Realization of Unlawful Proft Transactionتأملی بر انگاره فقیهان در باب اشتراط «اتحاد جنس» در تحقق ربای معاملی77100474FAاحسانعلیاکبری بابوکانیاستادیار دانشگاه اصفهاناحمدعلیقانعدانشیار دانشگاه امام صادقمحمدهادیحبیباللهیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادقJournal Article20200304Unlawful proft (usury) transaction is one of the types of usages that the famous jurists consider the three conditions of being:<br /> 1- module (measurement) and being weighty, 2- obtaining excess and 3- consideration in kind. The meaning of the same objects in the jurisprudence words is that if the custom carries a particular word on two identical objects, the two cannot be traded with one another in subtraction and must be equal in quantity. This jurists’ word is while people’s custom for two similar goods but with different traits, differ different trading values and reason also dictates that the taking of excess is not only permissible, but will require the transaction. The jurists referring to the traditions mentioned in this regard have assumed this condition as a unchallengeable and binding (canon law) and have all ruled on it consensus. In this research, while examining the reasons, we conclude that the traditions of this subject do not imply the necessity of being the objects similarity in the interpretation which the jurists have and the criterion of “being equal” can be substituted for being the objects similarity. Thus, if the value of the two commodities were not the same, it would be not only the taking of excessis permissible, but also the taking of excess is the exact unlawful proft.
ربای معاملی یکی از اقسام رباست که مشهور فقها سه شرط: 1. مکیل و موزون بودن، 2. اخذ زیاده و 3. همجنس بودن عوضین را شرط تحقق آن میدانند. منظور از همجنس بودن در کلام فقها این است که اگر عرف یک لفظ خاص را بر دو شیء مشابه حمل کند، نمیتوان آن دو را با تفاضل با هم معامله کرد و حتماً باید از لحاظ مقدار برابر باشند. این قول فقها در حالی است که عرف مردم برای دو کالای مشابه ولی با صفات متفاوت، ارزش معاملاتی متفاوت قائل میشوند و عقل هم حکم میکند که گرفتن زیاده نه تنها جایز است، بلکه لازمه انعقاد معامله خواهد بود. فقها ضمن اشاره به روایاتی که در این باب ذکر شده، این شرط را تعبدی فرض کرده و همگی به صورت اجماعی بر آن حکم دادهاند. در این مقاله ضمن بررسی ادله بدیننتیجه رسیدیم که روایات این باب، لزوم همجنس بودن را با تعبیری که فقها دارند، نمیرساند و میتوان معیار «همارزش بودن» را جایگزین همجنس بودن نمود. بدینترتیب اگر ارزش دو کالا مشابه نبود، نه تنها گرفتن زیاده جایز است، بلکه نگرفتن زیاده عین ربا خواهد بود.دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Examination and Criticism of the Reasons for the Arbiter of Cancellation of a Prohibited Conditional Transaction (by Relying on the Sanctity of the Property Using with Invalidity Reason)بررسی و نقد دلایل حکم بطلان معامله مشروط به عمل حرام (با تکیه به دلیل حرمت اکل مال به باطل)101128475FAسجادداورپناه مقدمدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9737-3457حسینناصری مقدماستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200304One of the issues which has been discussed in civil jurisprudence is that the transaction is conditioned on the condition from the seller which it is forbidden; one of the three reasons of jurists which invalidate this type of transaction is matching the title of property using with invalidity. The nullity claim which is based on the book’s indication on nonentity of capable of being owned of this type of transaction, is formed by the impossibility of distinguishing between condition and conditioned and specific narrations. It is dealt in this research with reasons for canceling the transaction by approach of property using with invalidity and this review of the necessity of capable of being owned in transactions, non-indication of The Book on capable of being owned negation from transaction, distinguishing between condition and conditioned ,placing consideration of transaction against the object of sale except in the cases of the condition impact in reduction and increase of the price and in the end will end into non-explicit indication of narrations on the nullity of the conditioned transaction therefore, the nullity of the transaction will be fixed only in the conditions that it causes the reduction and the price of the commodity.
<em>یکی از موضوعاتی که در فقه مدنی مورد واکاوی قرار گرفته است، مشروط کردن معامله به شرط حرام از سوی بایع است. یکی از سه دلیل فقهای قائل به بطلان این نوع معامله، تطبیق عنوان اکل مال به باطل، بر این دادوستد است. مدعای بطلان بر اساس دلالت کتاب بر سلب مالیت از این نوع معامله، عدم امکان تفکیک میان شرط و مشروط و روایات خاص شکل گرفته است.</em><br /> <em>در این مقاله به بررسی دلایل بطلان معامله با رویکرد اکل مال به باطل پرداخته میشود و این بررسی به لزوم مالیت در معاملات، عدم دلالت کتاب بر سلب مالیت از معامله، تفکیک میان شرط و مشروط، قرار ثمن معامله در برابر مبیع جز در موارد تأثیر شرط در کاهش و افزایش قیمت، و در پایان عدم دلالت صریح روایات بر بطلان معامله مشروط به حرام ختم خواهد شد. لذا حکم به بطلان این معامله تنها در شروطی که سبب کاهش قیمت کالا میشوند، ثابت خواهد بود.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220A Critical Analysis of the Jurisprudents’ Approach to the Current Tradition in Inferencing Judgments “A Case Study of Narration by Abdul Hamid Bin Saeed”تحلیل انتقادی رویکرد فقیهان به سنت فعلی در استنباط احکام «مطالعه موردی روایت عبدالحمید بن سعید129152476FAراضیهامینیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدحسینصابریاستاد دانشگاه فردوسی مشهدمحمدحسنحائریاستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200304The present tradition, which is the act of the infallible (Al-Maʿṣūm), is undoubtedly valid and invoked under certain conditions in the process of deduction; but what seems contemplation here is that, despite the deeper impact of the actions compared to the words, this part of the Islamic legacy has been neglected and not taken care of as it should be. The present essay regarding to this point which is possible to discover obstacles through the examination of cases; studies one of the traditions that implies the current tradition of the infallible (Al-Maʿṣūm). The contents of the above narration illustrate the behavior of Imam (as) in dealing with the money gained through gambling that the jurisprudents have undermined the contents of the narration documentary and implicationally, ordered the incompatibility with the beliefs of Imamiyyah basics such as infallibility and knowledge of the Imam. During the descriptive-analytical research, the author studies the above narration and how the jurisprudents encountered it as one of the instances of the current tradition of the infallibles. According to the research, assuming the problem, while the Imam could just do a speech prohibition, in order to prevent with emphasis, started vomiting the property; which the action prohibition entails more denial and rejection compare to the saying prohibition, therefore, according to Mukhtar’s (elector) view, the narration does not contradict the belief basics, such as the infallibility and the knowledge of the Imam, as some jurisprudents are on it; in addition, through the analysis of the above tradition, it was concluded that the examination of narrations should include a set of proofs, including the examination of the content and the document; therefore, the sufficiency of one of them does not appear to be correct; rather, for final judgment, the sum of the evidence must be the basis of action.
<em>سنت فعلی که همان نفس عمل معصوم</em>u<em> است، بیتردید دارای اعتبار بوده و تحت شرایطی در فرایند استنباط مورد استناد قرار میگیرد. اما آنچه در این بین قابل تأمل مینماید، اینکه علیرغم تأثیر ژرفتر افعال در مقایسه با اقوال، این بخش از تراث اسلامی مغفول مانده و آنچنان که باید مورد اهتمام قرار نگرفته است.</em><br /> <em>جستار حاضر با عنایت به این نکته که کشف موانع از رهگذر بررسی مصادیق امکانپذیر است، یکی از روایاتی را که حاکی از سنت فعلی معصوم</em>u<em> است، مورد مطالعه قرار داده است. مفاد روایت مزبور بیانگر رفتار امام</em>u<em> در مواجهه با مال کسبشده از طریق مقامره است که فقیهان با خدشه در سند و دلالت خبر، حکم به ناسازگاری مفاد روایت با مبانی اعتقادی امامیه از جمله عصمت و علم امام دادهاند.</em><br /> <em>نگارنده در خلال پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی، خبر مزبور و نحوه مواجهه فقیهان را با آن به عنوان یکی از مصادیق سنت فعلی معصومان</em>M<em> مورد مطالعه قرار داده است. مطابق تحقیق، در فرض مسئله، امام در حالی که میتوانست به نهی قولی اکتفا نماید، به منظور نهی مؤکد، اقدام به قی کردن مال نمود؛ چه اینکه نهی فعلی نسبت به نهی قولی، انکار و ردع بیشتری را تداعی میکند. لذا طبق دیدگاه مختار، روایت با مبانی اعتقادی از جمله عصمت و علم امام ـآن طور که برخی فقیهان بر آن هستندـ</em><em> </em><em>، منافاتی ندارد؛ افزون بر اینکه از رهگذر تحلیل خبر مزبور، این نتیجه حاصل شد که در بررسی احادیث، باید مجموعهای از قرائن لحاظ گردد که بررسی محتوا و سند نیز از جمله این قرائن خواهد بود. لذا بسندگی به یکی از آنها صحیح به نظر نمیرسد؛ بلکه برای داوری نهایی، برایند مجموع قرائن باید مبنای عمل قرار گیرد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Investigation of the Famous Theory of Testimony on Testimonyبررسی نظریه مشهور در شهادت بر شهادت15317847710.30513/cjd.2020.477FAسیدجعفرعلویاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویغلامحیدررضوانیدانشجوی دکتری فقه جزایی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200304The witness himself directly testifies and testifies on it or by witnesses to the incident being informed of that event and testifying to his testimony. The one who witnesses the event and testifies about it, his testimony is the original testimony. And he himself bears witness, and the one who testifies to his testimony before the ruler is called his subordinate witness, and he himself is called the subordinate witness. Since the presence of the original witness is often overlooked, it is necessary to elucidate and expurgation this argument. Many jurisprudents have accepted testimony on the testimony by following of seven conditions as evidence to prove the claim; which have been explicitly stated and some have been stated in their phrases. But from the point of view of this research, there is no convincing reason for satisfying the first, second, fifth, sixth, and seventh conditions, so these conditions can be criticized and seem unnecessary. Famous reasons in support of the inadmissibility of testimony on the testimony of subordinate witnesses which is in expression is third-party testimony is also said to be defective and the credibility of the third testimony is defensible. <br /> <em>شاهد یا خود مستقیم گواه واقعه بوده و بر آن شهادت میدهد و یا به واسطه شاهدِ واقعه از آن رخداد اطلاع یافته و بر شهادت او گواهی میدهد. کسی که خودش گواه واقعه بوده است و بر آن شهادت میدهد، شهادتش شهادت اصل و خود وی شاهد اصل و کسی که بر شهادت او نزد حاکم شهادت میدهد، شهادتش شهادت فرع و خود او شاهد فرع نامیده میشود. از آنجا که حضور شاهد اصلی در بسیاری از موارد متعذر میگردد، تبیین و تنقیح این بحث ضروری است. بسیاری از فقیهان، شهادت بر شهادت را با رعایت هفت شرط به عنوان دلیل اثبات دعوی پذیرفتهاند که به اشتراط برخی تصریح کرده و برخی را در ضمن عباراتشان بیان کردهاند. اما از نگاه این تحقیق، دلیل قانع کنندهای برای اشتراط شرط اول، دوم، پنجم، ششم و هفتم، از سوی فقها ارائه نشده است؛ از این رو این شروط قابل نقد است و غیر لازم به نظر میرسد. همچنین ادله مشهور در رابطه با اثبات عدم مقبولیت شهادت بر شهادتِ شهود فرع که اصطلاحاً به آن شهادت ثالثه میگویند نیز نارسا و قاصر است و اعتبار شهادت سوم قابل دفاع میباشد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Applying Traditional Non-Contractual Civil Liability Rules to Holding Company’s Responsibility for Subsidiary Actsاعمال قواعد سنتی مسئولیت مدنی غیر قراردادی بر مسئولیت شرکت هلدینگ در قبال اقدامات شرکتهای تابعه179211478FAابراهیمعبدیپوراستاد دانشگاه قمبشریکریمیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قمJournal Article20200304Holding Group and its subsidiary, one of the most active in the economic community today, despite the lack of special provisions in the Iranian legal system have been operating in the Iranian economic system for some time. Therefore, in order to deduce the laws and laws governing their relations, we have to refer to the existing rules and general laws. One of the issues with this group cooperation which is afflicted is the liability or non-liability of the Holding Company against the Subsidiary’s creditors is due to the holding and management of the Holding Company in each of the Subsidiaries and their independent legal personality. After disputing views on the unity or multiplicity of legal entities between this group of companies and, as a result, of Holding Company’s absolute responsibility or non-responsibility, we chose a third intermediate opinion on the relative independence of Holding Company against its subsidiaries. After examining the arguments of the supporters of the theory of relative independence in Western law, such as the doctrine of corporate legal personality hijab, fraud against the law, prohibition of abuse of power, according to the legalization of the Iranian legal system based on the Islamic legal system To jurisprudential rules such as Harmless, arrogance, everyone has a benefit; it has a disadvantage, cause and... and as well as related legal articles, the choice of causation rule, and rectifying of non-contractual civil liability-based article of the provisions of the statutory non-contractual civil liability, such as Articles 1, 7, 11, 12 of the Civil Liability Act as a general criterion in the holding and basis of the liability of the holding company against the actions of subsidiaries, seems justified.
<em>گروه شرکتهای هلدینگ و تابعه، یکی از فعالان جامعه اقتصادی امروز بوده که علیرغم نداشتن مقررات ویژهای در نظام حقوقی ایران، چندی است در نظام اقتصادی ایران به فعالیت میپردازند. از این رو برای استنباط احکام و قوانین حاکم بر روابط آنها، ناگزیر از مراجعه به قواعد و قوانین عمومی موجود هستیم.</em><br /> <em>یکی از مسائلی که در رابطه با گروه شرکتی مزبور مبتلابه است، مسئولیت و یا عدم مسئولیت شرکت هلدینگ در برابر طلبکاران شرکتهای تابعه با توجه به سهامدار و مدیر بودن شرکت هلدینگ در شرکتهای تابعه و شخصیت حقوقی مستقل هر یک از آنان است. پس از اختلافنظراتی راجع به وحدت و یا تعدد شخصیت حقوقی مابین این گروه شرکتی و در نتیجه مسئولیت و یا عدم مسئولیت مطلق شرکت هلدینگ، حقوق غرب نظر بینابین سومی را مبنی بر استقلال نسبی شرکت هلدینگ در برابر اعمال شرکتهای تابعه برگزید که مطابق با آن برای تحقق عدالت، با توسل به دکترین خرق حجاب شخصیت حقوقی شرکت، تقلب نسبت به قانون، منع سوءاستفاده از حق و...، در مواردی اصل استقلال شخصیت حقوقی شرکت از شرکا نادیده گرفته میشود و در صورت وجود شرایطی، شرکت هلدینگ مسئول جبران خسارات وارده از سوی شرکت تابعه میباشد.</em><br /> <em>این در حالی است که با وجود قواعد فقهی همچون لاضرر، غرور، «من له الغنم فعلیه الغرم»، تسبیب و... در نظام حقوقی اسلام و همچنین مواد قانونی مرتبط با آنها در نظام حقوقی ایران، ضمن اعمال نظریه استقلال شخصیت حقوقی شرکتها در رابطه با موضوع، با توسل به قواعد فقهی و خصوصاً قاعده تسبیب و مواد قانونی مرتبط با آن، معرفی قاعده تسبیب و شناسایی شرایط ایجاد مسئولیت ناشی از آن به عنوان معیار کلی در احراز و مبنای مسئولیت شرکت هلدینگ در برابر اعمال شرکتهای تابعه، موجه به نظر میآید.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Juridical and Legal Possibility of Compensation Caused by the Ownership of Dangerous Objectsامکانسنجی فقهی و حقوقی جبران خسارت ناشی از مالکیت اشیاء خطرناک212236479FAرضادریائیاستادیار دانشگاه گیلانمصطفیکربلائی آقازادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مفید0000-0001-5394-5671Journal Article20200304The topics of “civil liability” in law are discussed under the heading of “compulsory guarantee” in jurisprudence. High precision (scrutiny) in the use of compulsory guarantee contributories in jurisprudence indicates, that, this is the “person’s behavior” that plays a central role in the guarantee. The emphasis on the necessity of attributing wasted property to Islamic law behavior raises this question of whether ownership or on the other hand the domination of property over object of sell can also be regarded as compulsory guarantee contributories as well as the rules of destruction and ala al-yad (under fiduciary capacity)? In other words, can a person be the guarantor of damages by means of the ownership or domination of property without invoking damage refers to the behavior of the owner? The research has shown that ownership of Islamic law is a set of rights that allows one to use it, without the right of use oppositely, the right of exploitation and the right of occupation applied by a person shall be guaranteed his or her ownership. However, in order to preserve the social norms and social expedients of present era that result in the production of dangerous objects and the infliction of increased damage to persons, a solution must be sought to hold the owner accountable for the damages caused by the dangerous goods which were under their control. According to the authors, based on the Imamiyyah jurisprudence and with regard to the distinction between the concepts of “responsibility” and “guaranty”, it can be used theories of civil liability in law, which are equated with the necessity of compensation, as well as the compulsory provision of insurance coverage and the recognition of the rational nature of guarantee.
<em>مباحث «مسئولیت مدنی» در حقوق ذیل عنوان «ضمان قهری» در فقه مورد مطالعه قرار میگیرد. مداقه در موجبات ضمان قهری در فقه، حکایت از آن دارد که در جملگی موجبات ضمان، این «رفتار شخص» است که نقش اصلی در ضمان را ایفاء میکند. تأکید بر ضرورت انتساب تلف مال به رفتار در حقوق اسلامی، این پرسش را ایجاد میکند که آیا مالکیت یا به عبارت دیگر سلطه ناشی از اضافه اعتباری اشخاص بر مال را نیز میتوان همچون اتلاف و علیالید از موجبات ضمان قهری دانست؟ به بیان دیگر، آیا به مدد مالکیت یا سلطه ناشی از اضافه اعتباری اشخاص بر مال بدون اینکه خسارت استنادی به رفتار دارنده یا مالک داشته باشد، میتوان شخص را ضامن خسارت وارده دانست؟</em><br /> <em>تحقیق نشان داد که مالکیت در حقوق اسلامی همچون بستهای از حقهاست که به شخص امکان استفاده از آن را میدهد، بدون اینکه در مقابل حق استعمال، حق استثمار و حق تصرفی که شخص اعمال میکند این مالکیت وی ضمانآور باشد. با وجود این، به منظور حفظ مصالح و هنجارهای اجتماعی در عصر حاضر که منتج به تولید اشیاء خطرناک و ورود خسارت فزاینده ناشی از آن به اشخاص شده است، باید به دنبال راه حلی جهت پاسخگویی مالک یا دارنده نسبت به خسارات ناشی از کالای خطرناک تحت سلطه آنها بود. به باور نگارندگان با ابتناء بر فقه امامیه و توجه به تمایز مفاهیم «مسئولیت» و «ضمان» میتوان از نظریههای مسئولیت مدنی در حقوق که معادل وجوب جبران ضرر است و همچنین اجباری نمودن تهیه پوشش بیمهای و شناسایی ماهیت عقلایی برای ضمان بهره برد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Research on the Impact of Illegal Direction: Confirmation or Verification ?! (Investigation of the Jurisprudence of Article 217 of the Civil Law)پژوهشی در ملاک تأثیر جهت نامشروع: تصریح یا احراز؟! (واکاوی مبانی فقهی ماده 217 قانون مدنی)237264480FAامینسلیمان کلوانقدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قممحمدعلیراغبیاستادیار دانشگاه قماحمدمرتاضیاستادیار دانشگاه تبریز0000-0002-3646-4611Journal Article20200304According to Article 190 of the Civil Law, the legitimacy of the order is one of the essential conditions for the accuracy of the transactions. Concerning the condition of its effect in Article 217 of Civil Law it is stated that in order to influence the illegitimate direction (that is the nullity of the contract), which must be specified. Therefore, in the case of knowledge of one of the parties to the contrary which is illegal to the side, the contract is correct. This is while there is a discrepancy between the jurisprudents of Imamiyah, in a way which some who consider it permissible and some void. In the present research, after explaining the meaning of illegitimate direction, and quoting legal interpretation on the issue, jurisprudential principles on the issue, such as specific narrations, and prohibited contributions to sin, with considering the intention of lawgiver to eliminate the corruption of matter has been investigated and finally, the nullity of the contract is accepted if it is one-sided for illegal direction and knowledge of the other party and principles such as the principle of validity cannot prevent the void arbiter progress and it was concluded that the criterion for influencing the illegitimate direction, is identification or positivity ( and not specification of that) Therefore, it is suggested to the respectable legislator in future amendments (reforms) of the civil law.
<em>مطابق ماده 190 قانون مدنی، مشروعیت جهت، یکی از شرایط اساسی صحت معاملات به حساب میآید. در خصوص شرط تأثیر آن در ماده 217 ق.م. آمده است که برای تأثیر جهت نامشروع (یعنی بطلان قرارداد)، باید تصریح نسبت به آن صورت پذیرد. بنابراین در صورت علم یکی از طرفین به جهت نامشروع طرف مقابل، قرارداد صحیح میباشد. این در حالی است که این مسئله در بین فقهای امامیه اختلافی است؛ به نحوی که برخی آن را جایز و برخی باطل میدانند. در پژوهش حاضر بعد از تبیین معنای جهت نامشروع و نقل تفاسیر حقوقی ناظر بر بحث، مبانی فقهی ناظر بر مسئله از قبیل روایات خاصه و حرمت اعانه بر اثم، با در نظر گرفتن غرض شارع مبنی بر قلع مادۀ فساد، مورد واکاوی واقع شده و در نهایت، بطلان قرارداد در صورت یک طرفی بودن جهت نامشروع و علم طرف مقابل به آن مورد پذیرش واقع شده است و اصولی چون اصل صحت نمیتواند مانع از جریان حکم بطلان شود و این نتیجه حاصل شد که ملاک برای تأثیر جهت نامشروع، احراز یا اثبات آن (و نه تصریح به آن) میباشد. لذا توجه به این امر در اصلاحات آتی قانون مدنی به قانونگذار محترم پیشنهاد میشود.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220A Research on the Impact of Creditor’s Indigence on the Issue of Debt Exemptionsپژوهشی در تأثیر تنگدستی دائن بر مسئله مستثنیات دین26528648110.30513/cjd.2020.481FAموسیحکیمی صدراستادیار دانشگاه حکیم سبزواریفاطمهرجاییاستادیار دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20200304One of the issues in civil courts has been the exemptions of debt from the past to the present. Jurists and jurisconsult in this issue believe that if debtor owes no property except his home and some other necessities of life, creditor cannot force him to sell the property. Different aspects of debt exemptions have been explored in jurisprudence books and jurisprudential and juridical researches, but what has not been addressed is the impact of financial conditions of the creditor on debt exemptions arbiter. The question of whether the creditor is still in penury can also order the debtor with the exception of some property of debtor? This is the question that has been tried to be answered in this research through jurisprudential, traditionary and law books. In the end, after examining the reasons for the debt exemptions, which are mainly narrations and the rule of distress and constriction negation, what is stated as an answer to this question is that these reasons does not apply to the case where creditor himself or herself is in distress and constriction (insolvency), therefore, debtors’ property can be withdrawn as long as distress and constriction (insolvency) be removed from creditor, even if it is his (debtor) house. if creditor is in distress and constriction (insolvency). <br /> <em>یکی از مسائل مبتلابه در محاکم مدنی از گذشته تا حال مستثنیات دین است. فقها و حقوقدانان در این مسئله معتقدند که اگر مدیون اموالی به جز خانه و برخی دیگر از ضروریات زندگی نداشته باشد، دائن نمیتواند او را وادار به فروش آن اموال کند. ابعاد مختلف مستثنیات دین در کتب فقها و پژوهشهای فقهی و حقوقی مورد کنکاش قرار گرفته است؛ اما آنچه بدان پرداخته نشده، تأثیر شرایط مالی دائن بر حکم مستثنیات دین است. این سؤال که آیا اگر دائن خود در عسر و حرج باشد، باز هم میتوان حکم به استثناء برخی اموال مدیون کرد؟ سؤالی است که در این پژوهش از لابهلای کتب فقهی، روایی و حقوقی سعی بر پاسخدهی به آن شده است. در پایان پس از بررسی ادله مستثنیات دین که عمده آنها روایات و قاعده لا حرج است، آنچه به عنوان پاسخ این سؤال بیان شده این </em><em>است</em><em> که این ادله شامل موردی که دائن خود در عسر و حرج است، نمیشود. لذا اگر دائن در عسر و حرج باشد تا جایی که عسر و حرج او رفع شود، میتوان از اموال مدیون برداشت نمود؛ حتی اگر خانه او باشد.</em>دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X112020200220Exploring the Role of Rationality in Determining the Scope of Contractual Responsibility Based on Imam Khomeini and Martyr Sadr’s Opinionکاوشی در نقش سیرۀ عقلا در تعیین دامنۀ مسئولیت قراردادی با تکیه بر نظر امام خمینی و شهید صدر28732248210.30513/cjd.2020.482FAسید محمد حسنموسوی خراسانیعضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200304The role of the “rational course” in the inference of Shari'a law has been more or less considered by the jurists. The point of difference is how to determine its status, conditions and validity. At the same time, the greater validity of the precepts of the meaningful transactions of the world indicates the importance of rationality in jurisprudence. (At the same time, the more general verdicts of the verdicts confirm the importance of rationality in jurisprudence.) The exquisite views of some jurists in the study of the material and spiritual components of the Sirae are the basis for the significant works in contractual responsibility. Based on the findings of this essay written in a descriptive-analytical manner, it can be said that, in addition to relying on the evidence of coercive assertion to substantiate the principle of contractual liability, this type of disclaimer is indisputable, and does not imply explicit or implied (This type of responsibility is certain and it is not correct to subject it to explicit or implied). therefore, article 221 of the Civil Code is incorrect. In addition, relying on the organic and instrumental role of the rational process in understanding the rules of loss, ala al-yad and prohibition of detriment, the radius of responsibility encompasses non-profit damages. The of liability covers the non-profit losses incurred. On this basis, the amended Articles 221 of the Civil Code and Note 2 of Article 515 of the Code of Civil Procedure have been proposed. The overall approach of this article is to endorse the theory of unity of accountability and is in line with jurisprudence. At the same time, however, it differs from the well-known view of jurists, in that it argues that coercive damages include non-profit damages. (At the same time, it differs from the famous view of jurists in that it is argued that forcible indemnification involves non-profit damages.) Definite non-profit damages whether due to usurpation of property, human imprisonment, or breach of contract. <br /> <em>نقشآفرینی «سیرۀ عقلا» در استنباط احکام شرعی، کم و بیش مورد توجه فقها بوده است. چگونگی احراز سیره، شرایط و میزان اعتبار آن، محل اختلاف دیدگاههاست. در عین حال، امضایی بودن بیشتر احکام معاملات بالمعنی الاعم، از اهمیت بناء عقلا در فقه حکایت دارد. نظرات بدیع برخی از فقیهان در تحصیل مؤلفههای مادی و معنوی سیره، پایهگذار مبنایی است که آثار قابل توجهی در مسئولیت قراردادی ایفا میکند. بر اساس یافتههای این نوشتار که به شیوه توصیفی تحلیلی نگاشته شده، میتوان گفت که افزون بر امکان استناد به ادله ضمان قهری در اثبات اصل مسئولیت قراردادی، به استناد سیرۀ قطعی عقلا، این قسم مسئولیت، امروزه مسلّم است و منوط کردن آن به اشتراط صریح یا ضمنی صحیح نیست. بنابراین شیوۀ تدوین ماده 221 قانون مدنی نامناسب است. علاوه بر آن، با تکیه بر نقش آلی و ابزاری سیرۀ عقلا در فهم قواعد اتلاف، علیالید و لاضرر، شعاع مسئولیت، خسارتهای عدمالنفع مسلّمالحصول را در</em><em> </em><em>بر</em><em> </em><em>میگیرد. بر این بنیان، مواد اصلاحی جایگزین مواد 221 قانون مدنی و تبصره 2 ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی، پیشنهاد شده است.</em><br /><em>رویکرد کلی مقاله حاضر در تأیید نظریه وحدت مبانی مسئولیت است و از این جهت با فقه همسوست، در عین حال از این نظر که ادله ضمان قهری را شامل خسارتهای عدمالنفع قطعی میداند، با نظر مشهور فقها تمایز دارد؛ خسارت عدمالنفع قطعی چه ناشی از غصب مال باشد یا حبس انسان حرّ و یا نقض قرارداد.</em>