دانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621Jurisprudential Principles of Article 23 of the Family Protection Lawمبانی فقهی ماده 23 قانون حمایت خانواده از دریچه فقه مقارن334627FAمحمدامامیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضویسید علیرضویدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضویسید محمدرضویاستادیارگروه حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجندJournal Article20200713According to Article 23 of the Family Protection Law of 2012 (1391 in the Solar Hijri calendar), couples must provide the necessary certificates for infectious and dangerous diseases before marriage while undergoing medical tests. In the jurisprudence of Islamic religions, there is a difference of opinion among jurists regarding the jurisprudential ruling of such experiments. Some hold to the reasons such as the traditions narrated from Imams, the rule of prohibition of detriment, the necessity of obedience to the laws of the Islamic government, logical and consistent usages (usages of the wise) and so on. On the other hand, others by rejecting the above view and holding to the prohibition of the marriage contract and the conditions for its validity, and some narrations have preferred the non-obligatory of it. Based on the findings of the present article, which is done in an analytical-descriptive manner, it can be concluded that although due to lack of explicit text, the necessity of such experiments cannot be accepted as the primary rule and if there is a need for dangerous diseases such as AIDS and… which causes the infection and destruction of the person and the health of the people of the society, performing these tests in suspicious cases, in order to observe social interests, is obligatory due to the secondary rule, but in other cases, although testing is preferable, but not legally obligatory.
<em>بر اساس ماده 23 قانون حمایت خانواده 1391، زوجین میبایست قبل از ازدواج ضمن انجام آزمایشهای پزشکی، گواهی لازم در خصوص بیماریهای مسری و خطرناک را ارائه نمایند. در فقه مذاهب اسلامی، در خصوص حکم فقهی این گونه آزمایشها میان فقیهان اختلافنظر وجود دارد. برخی به استناد دلایلی چون روایات منقول از معصومان</em>M<em> </em><em>، قاعده لاضرر، لزوم اطاعت از قوانین حکومت اسلامی، سیره عقلا و... قائل به لزوم انجام آن میباشند.<br /> در مقابل، عدهای دیگر با رد دیدگاه فوق و استناد به توقیفی بودن عقد نکاح و شروط صحت آن و برخی روایات، عدم وجوب آن را ترجیح دادهاند. بر اساس یافتههای نوشتار حاضر که به شیوه تحلیلی ـ توصیفی صورت گرفته، میتوان نتیجه گرفت که گرچه به دلیل فقدان نص صریح، نمیتوان وجوب انجام چنین آزمایشهایی را به عنوان حکم اولی پذیرفت، در صورت احساس نیاز در مورد بیماریهای خطرناکی چون ایدز و... که موجب سرایت و هلاک شخص و سلامت افراد جامعه میگردد، انجام آزمایشهای مزبور در موارد مشکوک، به جهت رعایت مصالح اجتماعی، از باب حکم ثانوی واجب است، لیکن در سایر موارد هرچند انجام آزمایش ارجح است، اما از نظر شرعی واجب نیست.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_627_adf2c6a3a08fe2344e9515b8fcfb5a2e.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621شرایط و آثار انتقال قرارداد اجاره به مستأجر جدید در فقه و حقوق ایران3564628FAآزیتاامینیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصیسیامکجعفرزادهاستادیار دانشگاه ارومیه گروه فقه و حقوق اسلامیرضانیکخواه سرنقیاستادیار دانشگاه ارومیهسلمانعلیپور قوشچیاستادیار دانشگاه ارومیهJournal Article20200713<em>موقعیتی که از قرارداد برای طرفین قرارداد حاصل میشود، در برخی موارد قابل انتقال است؛ به طوری که یکی از طرفین قرارداد، موقعیت خود را به شخص ثالثی واگذار میکند و خود از قرارداد کنار میرود و مقصود این است که انتقالگیرنده، جانشین طرف قرارداد شود و از تمام حقوق و تعهداتی که از قرارداد برای طرف عقد حاصل گشته، برخوردار شود. از جمله عقودی که قانونگذار، انتقال قرارداد را در آن پیشبینی کرده است، عقد اجاره میباشد. هنگامی که مستأجر، قرارداد اجاره را به غیر منتقل میکند، حقوق و تعهدات حاصل از قرارداد به منتقلالیه (مستأجر جدید) منتقل میشود و وی قائممقام مستأجر میگردد. راجع به انتقال قرارداد، قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 76 نیز به تبعیت از قانون مدنی، دیدگاهی مشابه دارد. اما در قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 56 مقرراتی خلاف آنچه در قانون مدنی پیشبینی گردیده، مورد نظر مقنن بوده است؛ به نحوی که انتقال قرارداد اجاره به مستأجر جدید را منوط به تصریح این حق در قرارداد و اجازه مالک دانسته و سکوت قراردادی را مورد اجازه و اباحه چنین اقدامی نمیداند. فقها بر این عقیدهاند که اگر صراحتاً اذنی از موجر برای واگذاری یا انتقال منافع به مستأجر داده نشده باشد و شک داشته باشیم که در این حال، مستأجر میتواند منافع مورد اجاره را به غیر واگذارد یا نه، همین مقدار که شرط استیفای منفعت نشده باشد، ظاهر این است که خلافی در جواز نقل نباشد. مهمترین اثر انتقال عقد اجاره، قائممقامی منتقلالیه است که در این صورت حقوق و تعهدات عقد اجارۀ اصلی به او تسری مییابد. بنابراین دو اثر مهم عقد اجاره، یکی انتقال حقوق و اختیارات و دیگری تعهدات ناشی از عقد اجاره میباشد.</em>
<em>نوشتار حاضر به بررسی شرایط و همچنین آثاری که این انتقال بر روابط موجر، مستأجر و مستأجر جدید میگذارد، پرداخته و این امر را بر مبنای موقعیت قراردادی امکانپذیر دانسته و برای آن ماهیت حقوقی مستقلی در نظر گرفته است.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_628_f8e5e90c78443fb08b39b425cd6bcb41.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621مفهوم و مبنای نظریه عمومی ارش در قراردادها با تأکید بر تحلیل اقتصادی آن با مطالعه تطبیقی6594629FAحمیدرضابهروزی زاداستادیار گروه حقوق خصوصی مٶسسه آموزش عالی مازیارنجادعلیالماسیاستاد دانشگاه تهرانجلیلقنواتیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20200713<em>ضمانت اجراهای حقوقی یکی از مباحث مهم حقوق قراردادها به شمار میآیند. در تبیین این ضمانت اجراهای قراردادی، تحلیل اقتصادی نقش تعیینکنندهای میتواند داشته باشد. یکی از این ضمانت اجراها که در فقه امامیه به صورت فرع مطرح شده است، نهاد «ارش» میباشد. به نظر میرسد که ارش قابلیت طرح به عنوان یک نظریه عمومی را دارد.</em><br /> <em>در این مقال کوشیدهایم در کنار اثبات نظریه عمومی ارش، آن را تحلیل اقتصادی نماییم. همچنین به صورت تطبیقی با مبحث مشابه ـ</em><em> </em><em>با کمی تسامحـ تحت عنوان تقدم اجرای عین تعهد یا مطالبه خسارت در حقوق آمریکا نیز مقایسه و تحلیل صورت گرفته است. روش تحقیق نیز کتابخانهای بوده و به منابع داخلی و خارجی موجود با تأکید بر منابع فقهی مراجعه شده است.</em><br /> <em>بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، نظریه عمومی ارش را میتوان بر اساس نظریات اقتصادی کلاسیک و مدرن منقح کرد. در واقع میتوان گفت که نظریه عمومی ارش میتواند تلفیقی از نظریه اخلاقی کارایی پارتو و تقدم جبران خسارت بر انجام عین تعهد (به عنوان نظریهای تقریباً اخلاقی) و نظریه عینی بودن که در مقام امحای اخلاق در عرصه قراردادی است، باشد.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_629_a07d4ae4deea463b18fccee656dbe627.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621A Jurisprudential and Legal Study of the Effect of Termination Compared to Previous Contractsبررسی فقهی و حقوقی اثر فسخ نسبت به قراردادهای سابق95112630FAمهدیچگنیاستادیارکروه حقوق دانشکده علوم انسانی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردیسعیدسیاه بیدی کرمانشاهیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه0000-0001-9364-980XJournal Article20200714Traditionally, one of the distinguishing features of termination and annulment of a contract is considered to be that annulment makes the contract ineffective from the beginning, and termination has no effect on the past and makes the contract ineffective for the future; but the problem is that in Imamiyyah jurisprudence and current law, the issue of the ineffectiveness of the contract is a rule compared to the past and can be cited in many cases or not? And if there is such a rule, what are the exceptions to that rule? The present jurisprudential and legal article shows that contrary to the law of countries such as France and Egypt, in which termination has a regressive effect, in our legal system, as a rule, it can be said that the termination term refers to the future and is ineffectual to the previous contracts; however, this rule, like many other rules, is not immune from particularization, and in many cases, such as subordinate contracts, secondary contracts, some businessmen transactions after the conclusion of the composition contract, as well as transactions following the conditional (optional) sale, the termination of the main contract compared to contracts which concluded after the main contract and before termination have an effect and, as the case may be, cause the dissolution, invalidity or annulment of the mentioned contracts.
<em>به طور سنتی، یکی از وجوه افتراق فسخ و بطلان قرارداد را این امر میدانند که بطلان، عقد را از ابتدا بیاثر میکند و فسخ، نسبت به گذشته اثر نداشته و عقد را نسبت به آینده بلااثر میسازد. اما مسئله این است که در فقه امامیه و حقوق کنونی، آیا بحث عدم تأثیر عقد نسبت به گذشته یک قاعده است و در موارد متعدد قابل استناد است یا خیر؟ و در صورت وجود چنین قاعدهای، استثنائات قاعده مزبور چه مواردی است؟ پژوهش فقهی و حقوقی حاضر نشان میدهد که بر خلاف حقوق کشورهایی نظیر فرانسه و مصر که در آنها فسخ اصولاً اثر قهقرایی دارد، در نظام حقوقی ما به عنوان یک قاعده میتوان گفت که اثر فسخ ناظر به آینده است و نسبت به قراردادهای سابق بر خود فاقد اثر است. لیکن این قاعده نیز مانند بسیاری از قواعد دیگر، مصون از تخصیص نمانده و در موارد متعددی نظیر قراردادهای فرعی، قراردادهای تبعی، برخی معاملات تاجر پس از انعقاد قرارداد ارفاقی و نیز معاملات متعاقب بیع خیاری، فسخ قرارداد اصلی نسبت به قراردادهایی که بعد از عقد اصلی و پیش از فسخ منعقد شدهاند، دارای اثر است و حسب مورد باعث انحلال، عدم نفوذ یا بطلان قراردادهای مزبور میگردد.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_630_9443a48abd8013c3dd1d924a0a8fd057.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621Rental Transaction by Conduct (without Using Words) from The Perspective of Iranian Jurisprudence and Lawاجاره معاطاتی از منظر فقه و حقوق ایران113138631FAسعیدخردمندیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه0000-0002-5687-9216Journal Article20200714The rental contract in jurisprudence and legal regulations is an ownership (proprietary) nature, so in rental transaction by conduct (without using words), the conduction of such a nature is discussed with external acts. Most jurists do not consider a transaction by conduct (without using words) to have an ownership (proprietary) effect, and as a result, they do not consider the sale and rental transaction by Conduct (without using words) which cause the transfer of benefits and the object of sale. In the lease of objects, according to Article 468 of the Islamic Penal Code, it seems difficult to accept the rental transaction by conduct (without using words), and it can be said, according to Article 494 of the Islamic Penal Code that rental transaction by conduct (without using words) has not been accepted. In the Law on Landlord-Tenant (tenant and the landlord act) Relations of 1997 (1376 in the Solar Hijri calendar), the method of writing legal articles is such that it should be ruled that the rental transaction by conduct (without using words) not valid. Although, in other cases, the rental transaction by conduct (without using words) has not been explicitly accepted, based on the absoluteness of indications, and according to the various theories that have been proposed and raised regarding the absoluteness of the contract form, it is possible to rule on the validity of the rental transaction by conduct (without using words) in doubtful cases.
<em>عقد اجاره در فقه و مقررات قانونی، ماهیتی تملیکی دارد. از این رو در اجارۀ معاطاتی، تحقق چنین ماهیتی با افعال خارجی مورد بحث است. مشهور فقها برای معاطات، اثر تملیکی قائل نیستند و در نتیجه بیع و اجاره معاطاتی را موجب انتقال مبیع و منفعت نمیدانند. در اجاره اشیاء به حکم مادۀ 468 ق.م.، قبول اجارۀ معاطاتی مشکل به نظر میرسد و به قرینۀ ماده 494 ق.م. میتوان گفت که اجارۀ معاطاتی پذیرفته نشده است. در قانون روابط موجر و مستأجر 1376 نیز نحوۀ نگارش مواد قانونی به گونهای است که باید حکم به عدم صحت اجارۀ معاطاتی کرد. اما در سایر موارد اگرچه اجارۀ معاطاتی به صراحت پذیرفته نشده است، اما با تمسک به اطلاق ادله و با توجه به نظریههای مختلفی که در خصوص اطلاق صیغۀ عقد مطرح شده، میتوان حکم به صحت اجارۀ معاطاتی در موارد مشکوک کرد.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_631_a629d704ec865c21448cf75338f5554d.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621A Reflection on the Theory of Adequate Cause with Emphasis on Iranian and Common Lawتأملی بر نظریه سبب متناسب با بررسی حقوق ایران و حقوق کامنلا13916663210.30513/cjd.2020.632FAسیامکرهپیکاستاد دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارینادرولائیدانشجوی حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article20191005The criterion for determining the responsible cause is different in different perspectives. The actus (material) view identifies the responsible cause solely on the basis of criteria such as the time of creation of the cause; In contrast, conventional causal perspectives provide normative criteria for identifying the responsible cause. The cause, in proportion to the criterion of the predictability of the damage, explains the responsible cause in such a way that there is an appropriateness between the cause of the damage and the type of damage. Shortcomings The ability to predict damage is a criterion which is also used in the position of guilt detection and is also used to limit the level of responsibility in terms of some fair (equity and impartiality) considerations; Thus, it is necessary to explain the functions of this criterion in different positions. The approach of the Islamic Penal Code, enactment of 2013 (1392 in the Solar Hijri calendar), as the latest indicator of the will of the legislator, includes the obvious features of the appropriate cause. Criticisms of this approach are like the criticisms that have been made in Common Law, the realists have objected of appropriateness cause. It cannot be the cause in the legal world as an abstractive subject of merely mechanically, therefore the set of factors which cause the identifying of responsible cause has material and immaterial aspects. According to this study, the criterion of the ability to predict the damage is considered as an immaterial aspects of legal cause. <br /> معیار تشخیص سبب مسؤول در دیدگاههای مختلف، متفاوت است. دیدگاه مادی صرفاً بر اساس معیارهایی از قبیل زمان تشکیل سبب، سبب مسؤول را شناسایی میکند؛ در مقابل دیدگاههای سبب متعارف، معیارهای هنجاری نسبت به تشخیص سبب مسؤول ارائه میکنند. سبب متناسب با معیار قابلیت پیشبینی ضرر سبب مسؤول را به نحوی تبیین مینماید که بین عامل خسارت و نوع خسارت، تناسب وجود داشته باشد. قابلیّت پیشبینی ضرر معیاری است که در جایگاه تشخیص تقصیر نیز به کار میرود و از طرفی با لحاظ برخی ملاحظات انصافگرا در محدود نمودن میزان مسؤولیت نیز مورد استفاده قرار میگیرد؛ به این ترتیب ضرورت دارد کارکردهای این معیار در جایگاههای متفاوت تبیین شود. رویکرد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به عنوان جدیدترین نشانگر ارادهی قانونگذار دربردارندهی ویژگیهای بارز سبب متناسب است. نقدهایی که نسبت به این رویکرد وجود دارد؛ مانند نقدهایی است که در حقوق کامنلا واقعگرایان به سبب متناسب ایراد کردهاند. نمیتوان سبب مطرح در عالم حقوقی را به عنوان یک موضوع انتزاعی، صرفاً به حالت مکانیکی تصور کرد، بنابراین مجموعه عواملی که موجب احراز سبب مسئول است دارای جنبههای مادی و غیرمادی است.از نظر این تحقیق معیار قابلیّت پیشبینی ایراد ضرر از جنبههای غیرمادی سبب حقوقی محسوب میشود.https://cjd.razavi.ac.ir/article_632_8adad44aee1e04b87e2c5f6220e3215b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621Determining the Scope of the Principle of Contractual Freedom
in the Light of the Theory of Rule and Rightتعیین قلمرو اصل آزادی قراردادی در پرتو تئوری حق و حکم167190633FAعلیمختاری چهاربریدانش آموخته ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی خدمات اداری
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی میبدعلیاکبرفرحزادیاستادیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری تهرانJournal Article20200714The limiting factors of the principle of contractual freedom include the laws of mandatory, public order, good morals, and persons cannot compromise unlike them. According to the jurisprudential principles and legal circumstantial legal evidence such as Article 1295 of the Civil Code, public order and good morals must also be found in the laws. Principally, it is not mentioned in the law whether or not the law is complementary (supplementary) or mandatory, and the interpretive opinions of jurists are often not helpful. From the jurisprudential point of view, the nature of the limiting factors of the principle of contractual freedom can be analyzed by the rule and the nature of the supplementary rules with the right. It is not always enough to refer to jurisprudence to determine the right or ruling of the issues agreed upon by individuals. Certainly, the jurists have come up with solutions for recognizing the right and ruling in mistaken cases. According to the jurists in mistaken cases, the principle is neither about the truth of the doubtful case nor its verdict, and according to the principle of non-existence, the existential effects of truth and ruling should be taken away from it and the transportation, transfer, extinctive and agreement against it should be nullified. In this case, due to the similarity of the right and the verdict, if the person wants to have an obligation for the application or omission of the mistaken case, which is their common feature; must consider certainty case; which is the necessary conditions for commitment to the principle of permission and authorization. The result of the execution of the principle and the mentioned way of agreeing on the mistaken case is not the principle of complementary (supplementary) or mandatory but rather indicating the matter between the two things that are doubtful.
عوامل محدودکنندۀ اصل آزادی قراردادی، شامل قوانین امری، نظم عمومی، اخلاق حسنه است و اشخاص نمیتوانند بر خلاف آنها تراضی نمایند. با توجه به مبانی فقهی و قرائنی قانونی از قبیل ماده 1295 قانون مدنی، نظم عمومی و اخلاق حسنه را نیز باید در قوانین یافت. اصولاً در قوانین به امری یا تکمیلی بودن اشاره نمیشود و نظرات تفسیری حقوقدانان نیز در اغلب موارد راهگشا نیستند. از منظر فقهی، ماهیت عوامل محدودکنندۀ اصل آزادی قراردادی با حکم، و ماهیت قواعد تکمیلی با حق قابل تحلیل هستند. مراجعه به فقه نیز همواره برای تعیین حق یا حکم بودن موضوعات مورد توافق اشخاص کافی نیست. البته فقها راه حلهایی برای تشخیص حق و حکم در موارد مشتبه بیان نمودهاند. طبق نظرات فقها در موارد مشتبه، اصل نه بر حق بودن مورد مشتبه است و نه بر<br /> حکم بودن آن، و طبق اصل عدم باید آثار وجودی حق و حکم را از آن مورد سلب نمود و نقل، انتقال، اسقاط و توافق بر خلاف آن را باطل دانست. در این فرض با توجه به مشتبه بودن حق و حکم، در صورتی که شخص بخواهد نسبت به اعمال یا ترک مورد مشتبه که ویژگی مشترک آنهاست، تعهد نماید، باید قدر متیقن یعنی شروط لازم برای تعهد نسبت به اباحه را رعایت کند. نتیجه اجرای اصل و نیز راه ذکرشده برای توافق نسبت به مورد مشتبه، اصل امری و یا تکمیلی بودن نیست، بلکه مبین «أمرٌ بین الأمرین» بودن مورد مشتبه است.https://cjd.razavi.ac.ir/article_633_2ed4aaad39ee36b99be1575221d89269.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621A Comparative Study of Refusal to Accept Rights in Iranian Law, Imamiyyah Jurisprudence and Principles of European Contract Lawمطالعه تطبیقی امتناع از پذیرش حق در حقوق ایران، فقه امامیه و اصول حقوق قراردادهای اروپایی191220634FAسید مهدیموسویکارشناس ارشد حقوق خصوصیامیرصادقی نشاطدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20200714<span class="a">Amir Sadeghi Neshat (Associate professor at the University of Tehran)</span>
The refusal of the acceptance a right occurs when one party or a third party in a contractual or non-contractual relationship wants to surrender the right to the other party but the other party refuses to accept it except in legal cases, so legislators to protect the other party, that confronted with the refusal of the other party, offering solutions to compensate for his/her losses (damages). In this study, we consider the solutions presented against the refusal to accept the right in Imamiyyah jurisprudence, the Iranian legal system and the principles of European contract law, and by explaining these issues, the similarities and differences of the solutions presented in these three legal systems are studied. The examination of the rules provided for in these three legal systems shows that Imamiyyah jurisprudence and the principles of European contract law tend to apply to self-help sales (non-judicial) institutions, but in the Iranian legal system, reference to the judiciary is accepted as a principle.
<em>امتناع از پذیرش حق در صورتی روی میدهد که در یک رابطه قراردادی یا غیر قراردادی، یک طرف یا ثالث بخواهد حق طرف دیگر را به وی تسلیم نماید، اما طرف مقابل، از پذیرش آن در غیر از موارد حقوقی خودداری نماید. لذا قانونگذاران برای حمایت از طرفی که با امتناع طرف مقابل روبهرو شده، راهکارهایی ارائه میدهند تا ضررهای وی جبران شود. در این پژوهش برآنیم تا راهکارهای ارائهشده در مقابل امتناع از پذیرش حق را در فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و اصول حقوق قراردادهای اروپایی بشناسیم و با تبیین این موضوعات، مشابهتها و تفاوتهای راهکارهای ارائهشده را در این سه نظام حقوقی مورد مطالعه قرار دهیم. بررسی قواعد پیشبینیشده در این سه نظام حقوقی نشان میدهد فقه امامیه و اصول حقوق قراردادهای اروپایی، گرایش در به کارگیری </em><em>نهادهای</em><em> خودیاری (غیر قضایی) دارند، اما در نظام حقوقی ایران رجوع به دستگاه قضایی به عنوان اصل پذیرفته شده است.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_634_7256a60f212f55f6d4859bcf52e9531a.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621Critical Reading of the Rule of Obligation (Pacta Sunt Servanda, Eghdam or Necessity Rule)بازخوانی انتقادی قاعده الزام221252635FAزینبمیرزایی صفیآباددانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنانمهدیموحدی محبدانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-7089-7261Journal Article20200714The rule of obligation (Eghdam or Necessity Rule), according to one of the relatively common readings (for example: Al-Ḥillī 1384 AH and Mostafavi 1412 AH) is responsible for regulating the relations of Shiites with non-Shiite Muslims (and according to a quote; all non-Shiites, both Muslims and non-Muslims) in cases where they believe a ruling opposes Shiite view and that ruling is in the interest of the Shiite, which in this case Shiite oblige that person to his/her non-Shiite view. This article, while examining the definition, scope and arguments of the jurisprudential rule of necessity (Eghdam), according to two elements: “non-Shiite side” and “benefit of the Shiite side” from the point of view of this famous reading, criticizes the arguments of this rule and with fundamental uncertainty in it, express some considerations including, the inference (conclusive) of multiple and unequal legal systems in domestic law, the separation of nationals to each other in private international law and incompatibility with the spirit of international custom and treaties in public international law. Although this reading of the rule is also opposed by contemporary jurists, the fundamental legal reasons presented in this article in criticizing this reading of the rule are different from those oppositions and are completely new. It goes without saying that some jurists, such as Mohammad Javad Fazel 2013 (1392 in the Solar Hijri calendar), have another reading of the obligatory rule that is more compatible with the rule of confirmatory and can seriously avoid the famous reading which is criticized in this article. The rule of obligation (Eghdam or Necessity Rule), as its name implies, requires, according to this famous reading, others (whether non-Shiites or non-Muslims) to adhere to the more difficult rules of their religion or sect. However, the rule of confirmatory is only the responsibility of approving or confirming different rulings of other religions or denominations, and it does not mention the obligation and element of harm or hardship for others.
قاعدهی الزام، طبق یکی از خوانشهای نسبتا رایج عهدهدار تنظیم روابط شیعیان با مسلمانان غیرشیعه (و بنابر قولی همهی غیر شیعیان، چه مسلمان و چه نامسلمان) در مواردی است که آنان به حکمی مخالف با دیدگاه شیعه باور دارند و آن حکم به سود و مصلحت شیعه است، که در این حالت، شیعه آن فرد را به دیدگاه غیرشیعیاش ملزم میسازد. این نوشتار، ضمن بررسی تعریف، محدوده و ادلهی قاعدهی فقهی الزام، با توجه به دو عنصر: "طرف غیرشیعی" و "سود طرف شیعی" از دیدگاه این خوانش مشهور، ادلهی این قاعده را نقد کرده و با تردید اساسی در آن، ملاحظاتی را مطرح می کند؛ از جمله: استنتاج نظام چندگانه و نابرابر حقوقی در حقوق داخلی، تفکیک اَتباع از یکدیگر در حقوق بینالملل خصوصی و ناسازگاری با روح معاهدات و عرف بینالمللی در حقوق بینالملل عمومی است. اگرچه این خوانش از قاعده، در میان فقیهان معاصر نیز مخالفانی دارد، اما دلایل اصولی ـ حقوقی ارائه شده در این نوشتار در نقد این خوانش از قاعده، متفاوت از آن مخالفتها و کاملا جدید است. البته برخی از فقیهان خوانشی دیگر از قاعده الزام دارند که با قاعده امضا سازگارتر بوده و به صورتی جدی از خوانش مشهوری که در این مقاله نقد میشود، میتواند متفاوت باشد. قاعده الزام همانطور که از نامش برمیآید، دیگران (چه غیرشیعیان و چه نامسلمانان) را ملزم به پایبندی به احکام دشوارتر مذهب یا دین متبوع شان میسازد. حال آن که قاعده امضا، صرفا عهدهدار تایید یا امضای احکام متفاوت مذاهب یا ادیان دیگر است و در آن سخنی از الزام و عنصر ضرر یا مشقت برای دیگران نیست.<br /> <strong> </strong>https://cjd.razavi.ac.ir/article_635_d8469866ecd0743c6f01592c11f7fd2e.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621Reflection on Option for Delayed Payment of the Priceتأملی در خیار تأخیر ثمن253274636FAعلینصرتیاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200127Option is one of the most important causes of dissolution of contracts, which has various types in the jurisprudence of Islamic religions and legal systems of the world. The option for delayed payment of the price is one of the types of options that are mentioned only in Imamiyyah jurisprudence and are believed by most Imamiyyah jurists and consequently it is mentioned in the civil law of the Islamic Republic of Iran and is existed in articles 402 to 409. Imamiyyah jurists have held to reports, consensus, the rule of negation of harm (prohibition of detriment) and presumption of continuity (Istishab) for proving the option of delay. This research by using a descriptive-analytical method based on the library method, tries while reviewing and criticizing the mentioned arguments to show that the incorrect option for delayed payment of the price and misusing it causes unfair income and wants to prove about delayed payment of the price which the sale is basically null and in fact the receipt in three days is the condition of the validity of the sale. Accordingly, a revision of Articles 402 to 409 of the Civil Code seems necessary.
<em>خیار، یکی از مهمترین اسباب انحلال قراردادهاست که در فقه مذاهب اسلامی و نظامهای حقوقی دنیا اقسام گوناگونی دارد. خیار تأخیر ثمن، یکی از اقسام خیارات است که تنها در فقه امامیه مطرح شده است و قریب به اتفاق فقیهان امامی به آن باور دارند و به تبع آن در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران آمده و مادههای 402 تا 409 را به خود اختصاص داده است. فقیهان امامی برای اثبات خیار تأخیر، به اخبار، اجماع، قاعدۀ نفی ضرر و استصحاب استناد کردهاند. این جستار با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر روش کتابخانهای میکوشد ضمن بررسی و نقد ادلۀ یادشده، نشان دهد که خیار تأخیر ثمن نادرست است و سوءاستفاده از آن باعث کسب درآمد ناعادلانه میگردد و در مورد تأخیر ثمن، بیع از اساس باطل و در واقع قبض در سه روز، شرط صحت بیع است. بر همین اساس، بازنگری در مادههای 402 تا 409 قانون مدنی ضروری به نظر میرسد.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_636_f8348a009561b711c012440e9008ea9a.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621Legal Jurisprudential Analysis of Some Causes of Exemption from Civil Liability in the Qur'anتحلیل فقهی حقوقی برخی اسباب معافیت از مسئولیت مدنی در قرآن275302637FAحسینهوشمند فیروزآبادیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمیثمخزائیاستادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله بروجردیحسینجاوراستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهرانایوبامرائیاستادیار دانشگاه آیتاللّٰه العظمی بروجردیJournal Article20200714On the basis of respect for the dignity of persons, any invasion on the body (physical) integrity, psychological (moral) status and property and abandoning of persons is prohibited, and in principle, any kind of damage, both (physical) integrity and psychological (moral), in the realm of property and persons is subject to a state of guarantee. No one has the right to damage others, and in case of damage, the person is obliged to compensate the damage. At the same time, there are cases in which, if occurred, the civil liability of the doer of damage is removed and the person is exempted from compensation for damages, which may be due to the justifiable causes (lawful excuse) of the harmful act or the causations of exemption from civil liability. There are several titles in the Qur'an that indicate exemption from responsibility. These include lawful defense, the applicable of the right, the proof of the right and litigation, bona fide (good faith), and the application of punishment. Based on the analysis of the relevant verses, it seems that the decline of the element of respect in each of the above-mentioned titles (directly or indirectly) and the disruption of the occurrence of the “subject of guarantee” is the justifying factor of the harmful act and the cause for exemption from civil liability and the majority of cases, as a particularized from the terms of the guarantee, agree with the legal analysis.
<em>بر مبنای محترم بودن شئونات اشخاص، هر نوع تعرض به تمامیت جسمانی، حیثیت معنوی و اموال و اعراض اشخاص ممنوع است و اصولاً هر نوع زیانی، اعم از مادی و معنوی، در قلمرو اموال و اشخاص، با حکم وضعی ضمان مواجه است. هیچ کس حق اضرار به غیر ندارد و در صورت ایراد ضرر، موظف به جبران ضرر است. در عین حال، مواردی وجود دارند که در صورت تحقق، مسئولیت مدنی فاعل زیان برطرف، و او از جبران زیان معاف میشود که ممکن است ذیل علل موجهه فعل زیانبار یا اسباب معافیت از مسئولیت مدنی قرار گیرد. عناوین متعددی در قرآن وجود دارند که بر معافیت از مسئولیت دلالت دارند. دفاع مشروع، اعمال حق، اثبات حق و تظلمخواهی، احسان، اعمال مجازات از این جمله است.</em><br /> بر اساس تحلیل آیات مربوط، به نظر میرسد زوال عنصر احترام در هر کدام از عناوین یادشده (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) و اخلال در تحقق «موضوع ضمان»، عامل موجهه فعل زیانبار و دلیل معافیت از مسئولیت مدنی است و تلقی غالب موارد به مثابه خروج تخصصی از شرایط ضمان، موافق تحلیل حقوقی است.https://cjd.razavi.ac.ir/article_637_03423e697d037b6e6fb0b1e394348be8.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621The Validity of the Condition of Payment of Certain Property in the Liability Contractصحت شرط پرداخت از مال معین در عقد ضمان303320638FAغلامرضایزدانیاستادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد.0000-0002-4133-7772Journal Article20200714Under the guarantee contract, the guarantor’s obligation is indebted to the person whom a guarantee is given (creditor), and the right of the creditor is granted to the guarantor’s obligation, the creditor does not have any objective (tangible) right to the guarantor’s property. The guarantor, in the releasement of the obligation of his or her own, determines the property of his/her property and pays it to the to the person whom a guarantee is given (creditor). The creditor is free to choose (disjunctive) any example of his/her property. Now, if during the guarantee contract, it is provisioned that the guarantor pays a certain amount of money to the creditor, what is the condition of such a provision in terms of validity and nullity? In this matter, there is a difference of opinion among the jurists. One group absolutely considers the condition to be valid, and another group has ruled that it is invalid, and another group considers the issue to be detailed way (including all particulars). In the present article, the author, using the library method and based on the analytical-descriptive method, has come to the conclusion that the condition of payment from a certain property, whenever it is foreseen as a condition in the proviso of guarantee contract (condition as an integral part of contract); the condition and contract are correct, but if they are as a qualification (provision) of contract, both the contract and the condition are null (void). Furthermore, if the condition of payment from a certain property is given to the same object from the very beginning so that the guarantor is not engaged as a result of the guarantee contract, then both the contract and the condition will be void. <br /> <em>به موجب عقد ضمان، ذمه ضامن در مقابل مضمونله بدهکار میشود و حق مضمونله به ذمه او تعلق میگیرد و هیچ حق عینی نسبت به اموال ضامن پیدا نمیکند. ضامن در مقام فراغ ذمه خود، مالی از اموالش را تعیین کرده و به مضمونله میپردازد. وی در انتخاب هر مصداقی از اموال خود مخیر است. حال اگر ضمن عقد ضمان، شرط شود که ضامنْ مال معینی را به مضمونله بپردازد، چنین شرطی از نظر صحت و بطلان، چه وضعیتی دارد؟ این مسئله بین فقها اختلافی است. گروهی به طور مطلق شرط را صحیح به شمار آورده و گروهی حکم به بطلان آن دادهاند و گروهی در مسئله قائل به تفصیلاند. در مقاله حاضر، نویسنده با بهرهگیری از روش کتابخانهای و مبتنی بر روش تحلیلی ـ توصیفی به این نتیجه رسیده است که شرط پرداخت از مال معین، هر گاه به صورت شرط ضمن عقد ضمان پیشبینی شود، شرط و عقد صحیح میباشند؛ ولی اگر به</em><em> </em><em>صورت قید عقد ضمان باشد، عقد و شرط هر دو باطلاند. وانگهی، اگر شرط پرداخت از مال معین، از همان ابتدا به عین معین تعلق گیرد، به گونهای که در اثر عقد ضمان، ذمه ضامن مشغول نگردد، در این صورت نیز هم عقد و هم شرط، باطل خواهد بود.</em>https://cjd.razavi.ac.ir/article_638_a64da78ede6d5dd2b54e919ddccb552e.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621ترجمه عربی321330639FAJournal Article20200714ترجمه عربیhttps://cjd.razavi.ac.ir/article_639_17c27982ffbae5f14ce93adf3d72956f.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویآموزه های فقه مدنی2251-936X122120200621ترجمه انگلیسی331346640FAJournal Article20200714ترجمه انگلیسیhttps://cjd.razavi.ac.ir/article_640_ad023650f1b9e878451aa36687c8db24.pdf