per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
3
24
438
Original Article
انتقال قراردادی عقد در فقه امامیه
محسن ایزانلو
izanloo@ut.ac.ir
1
مهدی عباسی حصوری
mehdi.abasi@ut.ac.ir
2
هادی شعبانی کَندسری
shabanihadi_67@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی
خاستگاه اصلی و مورد پذیرش انتقال عقد در فقه امامیه، عقود مضاربه و مزارعه است. برخی از فقهای متأخر به انتقال عقد بیع و اجاره نیز تمایل نشان دادهاند. در این مقاله، علاوه بر مصادیق انتقال قراردادی عقد در فقه امامیه، مبانی فقهی انتقال عقد و همچنین شرایط و موانع آن مورد بررسی قرار گرفت و نتیجة آن، این بود که انتقال عقد اختصاص به عقود مذکور ندارد و باید آن را از قواعد عمومی قراردادها شمرد. همچنین، هرچند در خصوص لزوم رضایت طرف دیگر عقد اصلی، فقها از راه حل یکسانی پیروی نکردهاند، با وجود این، لزوم رضایت طرف دیگر عقد اقوی به نظر میرسد. آثار انتقال عقد نیز بررسی شد که حاصل آن، انتقال حق فسخ، حق اقاله و حق حبس و همچنین انتقال تعهدات قراردادی به همان کیفیت، اعم از حال یا مؤجّل، به انتقالگیرندة عقد بود.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_438_74303ee5f243429f6833d24777fb9fb1.pdf
: انتقال عقد
انتقال قراردادی
انتقال قهری
قرارداد فرعی
انتقال دین
انتقال طلب
موقعیت قراردادی
قائممقامی
رضایت طرف عقد
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
25
54
439
Original Article
بررسی اقسام شرط و آثار آن (با تکیه بر نقض تعهد)
محسن جهانگیری
dr.jahangiri@razavi.ac.ir
1
غلامرضا یزدانی
y-gholamreza@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
فقه امامیه و قانون مدنی شرط را به سه قسم تقسیم کردهاند. شرط صفت، نتیجه و فعل. نقض و تخلف شرط نتیجه ممکن نیست لذا سخن از ضمانت اجرای آن جایی ندارد، اما در تخلف از شرط صفت و فعل چطور؟ در صورتی که مشروط علیه نقض شرط نمود راهی برای الزام او به شرط وجود دارد یا خیر؟ اگر به مشروط له خسارتی وارد شد در فقه و قانون راهی برای جبران خسارت او دیده شده است یا خیر؟
در این مقاله اثبات میکنیم که در تخلف از شرط صفت، قانون مدنی حق فسخ را برای مشروط له پیشبینی کرده است، در عین حالی که علاوه بر حق فسخ، امکان الزام متعهد به شرط نیز وجود دارد. اما در تخلف از شرط فعل، اگر شرط فعل مادی باشد، قانونگذار دو ضمانت اجرایی در نظر گرفته است، اجرای اجباری و یا نیابتی و حق فسخ؛ و اگر شرط فعل، فعل حقوقی منفی باشد از طرفی امکان تخلف وجود دارد و از طرفی هم برای مشروط له حق فسخ ایجاد میشود.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_439_4561a15a9d46be2ea931a86dbe18bce2.pdf
شرط صفت
شرط فعل
شرط نتیجه
نقض تعهد
اجرای اجباری
اجرای نیابتی
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
55
75
1187
Original Article
بررسی فقهی ـ حقوقی مراتع و جنگلهای واقع در موقوفات
The Juridical and Legal Examination of the Concept of Right and Property
عبدالرضا اصغری
asghari@razavi.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
در فقه اسلامی، احکام خاصی برای منابع طبیعی و به ویژه مراتع و جنگلها وضع شده است، به دلیل اهمیتی که در اقتصاد یک کشور دارند. بنا بر قول مشهور فقهای شیعه، اکثر منابع طبیعی از جمله مراتع و جنگلها از جملة انفال بوده، در مالکیت حاکم اسلامیاند. اگر مرتع و جنگلی باشد که وقف شده باشد و این وقف به هر حال صحیح و معتبر باشد و از طرفی رد پای دخالت انسان در به وجود آمدن آن جنگل و مرتع موجود باشد، در این صورت خواهیم دید که از دیدگاه حقوق و فقه، نباید به بهانة انفال بودن مرتع و جنگل، به وقفیت این اموال، لطمهای وارد نمود.
Special provisions have been enacted in Islamic jurisprudence for natural resources, especially forests, pastures, due to their importance in the economy of a country. According to the well-known idea of Shi’a jurists, most of the natural resources, including pastures and forests are regarded as part of Spoils, and are the property of Islamic ruler. If there is a pasture or a forest that is devoted as a pious foundation in a correct way and there is the trace of human involvement in creating the forest and pasture, then we will see from the perspective of law and jurisprudence that the endowment of these properties should not be annihilated with an excuse of their being a part of Spoils.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1187_ff04de613d7f97b5c8b8ee27b53114e5.pdf
وقف
مرتع
جنگل
انفال
مباحات و مشترکات
Pious foundation
Pasture
Forest
Spoils
Permissibilities and Commons
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
79
106
1188
Original Article
بررسی فقهی ـ حقوقی مفهوم حق و ملک
Considering the Jurisprudential and Legal Examination of the Concept of Right and Property
سیدعلیرضا فروغی
arforughi@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
در مقالة پیش رو بر این نظر تأکید شده که حق، مانند ملک از احکام وضعی بوده و هر یک از این دو مفهوم به عنوان اعتبار مستقل عقلایی دارای وضع جداگانه است. بنابراین شباهت این دو حکم نباید موجب گردد که یکی از این دو را ذیل دیگری تعریف کنیم. ضمناً دو نظر دیگر در فقه و حقوق جدید وجود دارد که به نظر میرسد هر دو جنبة افراطی و تفریطی دارد. اول، دیدگاه برخی فقهای امامیه است که حق را ذیل ملک تعریف نموده و آن را از جنس ملک و مراتب آن و درجة ضعیفتر آن دانستهاند، حال آنکه حق از نظر شمول و سعة مفهومی، کمتر از مفهوم ملک نیست. در مقابل، در حقوق جدید در مواردی نظیر مالکیت، تعبیر به حق مالکیت میکنند و ملک را ذیل مفهوم حق میآورند و حقوقدانان مسلمان تحت تأثیر ادبیات حقوق غرب، از مالکیت با عنوان حق مالکیت تعبیر کردهاند. به نظر نگارنده این دیدگاه نیز صحیح نمیباشد؛ زیرا زمانی که ما حق را به عنوان یک اعتبار عقلایی و حکم وضعی مستقل از ملک به رسمیت شناختیم دیگر هیچ یک از این دو، در ذیل دیگری قرار نمیگیرد.
In this paper, it has been emphasized on this opinion that the “right” like “property” is a conventional ordinance and each of these two concepts as independent rational validity have separate situations. Thus, the similarities of these two ordinances should not make us define one of them following the other. However, here there are two further ideas in jurisprudence and modern law that both of them in our opinion are extremes. The first view is the view of some Shiite jurists that have defined the right under the property and regarded it as a kind of property and its weaker grade. This inference has been taken while the “right” is not less than the concept of “property” in regarding to its conceptual inclusion. In contrast, in some cases in the new law, it has been interpreted as ownership right and brought under the concept of right. Muslim jurists, including Arabians and Persians, have interpreted ownership as the right of ownership under the influence of the west literature. In our opinion, this view is not correct, too; because when we recognized the “right” as a rational validity and independent conventional order other than property, neither of them placed under the other.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1188_529ffd4953ad9395d495aca1f5ae8ebf.pdf
حق
ملک
حکم وضعی
اعتبار عقلایی
فقه
حقوق
: Right
property
Conventional order
Rational validity
Jurisprudence
law
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
107
122
1189
Original Article
پژوهشی تطبیقی در دیدگاه امام خمینی در ماهیت ایجاب و قبول و آثار فقهی و حقوقی آن
A Comparative Research on Imam Khomeini’s View on the Nature of the Legal Offer and Acceptance and Its Juridical and Legal Effects
محمدحسن حائری
haeri-m@um.ac.ir
1
محمدحسین انصاری حقیقی
ansari.mh47@gmail.com
2
گروه مبانی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
مبحث ایجاب و قبول و سهم هر یک از آنها در تحقق اثر مطلوب، از مباحث مهم باب معاملات به ویژه باب بیع است. به مشهور فقیهان نسبت داده شده است که هر یک از ایجاب و قبول را از ارکان اصلی عقد به شمار آوردهاند به طوری که فقدان هر یک میتواند مانع از انعقاد عقد و ترتب اثر مطلوب بر آن گردد. شیخ انصاری از طرفداران این نظریه محسوب میگردد. در برابر، فقیهانی از جمله امام خمینی، رکن اصلی عقد را ایجاب دانستهاند که موجب با انجام آن، انشای اصلی را انجام میدهد و قبول قابل، نقشی بیشتر از نقش اجازه در عقد فضولی را دارا نمیباشد. در این نوشتار هر دو دیدگاه مورد کاوش قرار گرفته و به نوعی دیدگاه امام خمینی به عنوان یک نظریة قابل توجه و قابل دفاع بیشتر معرفی شده است و در پایان به برخی آثار آن پرداخته شده است.
One of the important issues regarding the transactions, especially regarding sales, is legal offer and acceptance, and their contribution in fulfilling desired effect. It has been attributed to the famous jurists that they have regarded each of the legal offer and acceptance as the main elements of the contract so that the absence of each of them can prevent the fulfillment of the contract and their desired effect. As it appears from the discussions of the priority of the legal offer to the acceptance and the discussion of continuation, sheikh Ansari has accepted this idea. On the contrary, some Jurists, including Imam Khomeini, have regarded the legal offer as the basic elements of the contract, thereby, the salesperson perform the original composition by doing that and acceptance has not a role more than permission in the contract of the unauthorized agent. Both views have been studied in this paper and the view of Khomeini has been introduced as a more viable and justified idea and in the end some of his works has been dealt whit.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1189_9ae79d1a6b7192b09ceec95c4c47f1e8.pdf
ایجاب و قبول
عقد
معاملة فضولی
Legal offer and acceptance
Contract
Unauthorized transaction
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
123
150
1190
Original Article
دلیل عقل در سیرة فقهی ابن ادریس
Reason (Aql) in the Jurisprudential Method of Ibn Idris
سیدمحمدموسی مطلبی
smotalebi@gmail.com
1
حسن جمشیدی
jamshidi12@yahoo.com
2
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
پژوهشگر حوزه
بررسی سیرة عملی ابن ادریس که از اثرگذاران بر فقه بوده است هدف این پژوهش قرار گرفته است. روش بررسی این پژوهش تحلیل محتوای تألیف مهم ابن ادریس بوده است. نتیجة مطالعه نشان میدهد که وی در دیدگاه نظری خود دلیل عقلی را در طول کتاب، سنت و اجماع میداند و این بدان معناست که او تمامی اصول عملیة عقلی و شرعی، قواعد فقهی، اصول لفظی، قواعد عرفی، بنای عقلا و سیرة متشرعه را که بسیاری از آنها در دوران او مصطلح نبوده، جزء دلیل عقلی میداند. وی در موارد زیادی از دلیل عقلی استفاده کرده که عبارتند از: عقل مستقل به عنوان مؤسس برخی واجبات عقلی؛ عقل به عنوان مخصص دلایل سهگانه؛ عقل در نقش مؤید سایر ادله؛ عقل و تأسیس اصول و قواعد کلی؛ عقل به عنوان اصول عملیه.
This research has been aimed to show the applied method of Ibn Idris (who influenced the Islamic jurisprudence – Fiqh). The way of the research is to analyze the contents of the influential book of Ibn Idris. The results show in his theoretical view, Quran (the Book), Sunnah (Traditions) and Ijma (Consensus) were based on Reason (Aql). This means all practical principles of Reason & Islamic law; jurisprudential rule; language principles and the Muslim Community methods (most of them were not common in his period) were of Reason (Rational Reason). He used Rational Reason in many cases which were Independent Reason (Aql) as the establishment of reason obligations; Reason as the exception to other three jurisprudential reasons; Reason as confirming other reasons; Reason as the establishment of general rules & principles and Reason as the practical principles.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1190_755bf8f7671bb56a92d58ba73decbeb3.pdf
دلیل عقل
عقل
منابع استنباط
اصول عملیه
ابن ادریس
Reason
Jurisprudence
Applied principles
Islamic Law
Ibn Idris
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
151
170
1191
Original Article
کاوشی در حقوق خبرنگار از منظر فقه امامیه
Explore the Rights of Journalists in the Imāmiyaah Jurisprudence
حسین صابری
saberi@ferdowsi.um.ca
1
حسین حقیقتپور
haghighat1365@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
با توجه به عصر ارتباطات و لزوم پاسخگویی فقه به مسائل جامعه، بررسی حقوق خبرنگار از اهمیت ویژهای برخوردار است. نوشتار حاضر با نگاهی به قانون مطبوعات، حقوق خبرنگار مانند آزادی اطلاعرسانی، امنیت جانی و مصونیت کیفری را مورد بررسی و تحلیل فقهی قرار میدهد. در این مقاله، ثابت شده که برای تحقق اطلاعرسانی اسلامی، این امور شرط لازم و حداقل است و تا رسیدن به «رسانة دینی» فاصله بسیار است.
Given to the age of communication and the need for jurisprudence to answer the issues of community, exploring the rights of journalists is very important. Looking at the present Islamic Republic of Iran press law, this paper considers and analyzes jurisprudentially the journalists’ rights such as freedom of information, safety and criminal immunity. It has been proved in this paper that for the realization of Islamic information, these cases are the minimum requirements and there is much distance to achieve the religious media.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1191_3c1d903f3cc3c639f263bc04e6a30710.pdf
حقوق خبرنگار
امنیت جانی
مصونیت قضایی
قانون مطبوعات
Rights of journalists
Safety
Juridical impunity
Media law
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزه های فقه مدنی
2251-936X
2783-3690
2012-07-22
4
5
171
188
1192
Original Article
احکام فقهی، همسویی با عرف زمان یا فرا زمانی
Juridical Ordinances; Along Line with the Current Common-Sense or Beyond Time
سید مهدی احمدی نیک
sm.ahmadinik@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
هر علمی از جمله فقه مدنی و جزایی زمانی پویاست که ناظر به رویکردها و پرسشهای نوپیدا و مرتبط با آن، پاسخهای مستدل ارائه نماید. ضرورت همسویی و توجه به شرایط و فرهنگ رایج و حاکم بر زمان از جملة این مباحث است. برخی بر این باورند که گوهر ذاتی دین عبارت از اعتقادات و اخلاق است، اما احکام فقهی امری عرضی و ناظر به عرف زمان پیامبر اسلامN بوده و اختصاص به زمان گذشته دارد. از اینرو تغییر در آنها با توجه به شرایط کنونی همانند قوانین عرفی ضروری است. در این مقاله تلاش شده تا میان احکام شرعی و حقوق عرفی و نیز در احکام شرعی بین احکام مصرّح در قرآن و سنّت قطعی معصومانM و بین فتاوای فقیهان تفاوت گذاشته شود و با روش توصیفی ـ تحلیلی، استمرار و ثبات احکام فقهی مصرّح و نه فتاوا و قوانین عرفی، مستند به آیات قرآن و سنّت اثبات شود.
Every science, including the civil and penal jurisprudence, will be dynamic when it provides justified responses to the new approaches and their related questions. Some of the new approaches in the discussions of civil and criminal jurisprudence are the necessity of being along line with and paying attention to the conditions and the current and prevailing culture. Some believe that the nature of religion is moral and beliefs that are the inherent of the religion and eternal, but Islamic commandments, both civil and criminal, are not essential and allocated to the custom of the prophet period and is dedicated to the past. Hence, given to the current situation, the change in them, as customary law, is necessary. The writer has tried to separate between religious commandments and common law and in religious commandment itself between the provisions stipulated in the Koran and definite tradition of the innocents (pub) and jurists legal decisions and in a descriptive-analytic way I try to prove continuity and stability of the stipulated juridical orders, and not legal Decisions and common law, on the base of the Quran and tradition.
https://cjd.razavi.ac.ir/article_1192_cad99fb19a7c955bcac8cf251674393d.pdf
عرف زمان
قوانین عرفی
احکام مصرّح
فرا زمانی
Civil jurisprudence
Current custom
Common law
Stipulated orders